استخر، سونا و جکوزی, تجهیزات استخر, مصرف آب استخر

معرفی 10 آب نما استخر و بررسی ویژگی‌های آنها

معرفی انواع آبنماهای استخر

آب‌ نماهای استخر یکی از ایده‌های برتر برای افزودن زیبایی، حرکت و حس آرامش به فضای استخر است. در میان طیف وسیعی از آب‌نماها، آبشارهای صخره‌ای بسیار محبوب شده اند و معمولا در استخرهای خانگی استفاده می‌شوند. اما اگر قصد دارید با أنواع مدل‌های آب نما استخر آشنا شوید تا انتخاب بهتر و آگاهانه‌تری داشته باشید، پیشنهاد می‌کنیم این نوشته را از دست ندهید.

فواره ها

فواره یکی از انواع آب نما استخر

آب نما استخر در انگلیسی Pool Water Feature گفته می‌شود، بیشتر از همه با فواره‌ها (Fountain) شناخته شده است. به طور خاص، این آب‌نماها زمانی که در یک  دسته دو تایی یا سه تایی درون استخر قرار بگیرند، زیبایی بصری بهتری ایجاد می‌کنند. جفت یا سه دسته جمع شوند، از نظر بصری جذاب هستند.

همچنین به طور خاص، فواره‌های حباب ساز در پروژه‌های جدید استخرها مورد علاقه هستند. تقاضای فزاینده برای تاقچه‌های برنزه استخر باعث افزایش فواره‌های حباب ساز می شود.

این به این دلیل است که یک حباب‌ساز پر جنب و جوش راهی عالی برای برجسته کردن تاقچه برنزه یا اولین قدم ورود به استخر است. حرکت سیال آنها سرنخی برای هشدار به کاربران استخر در مورد ساختار استخر و آب فراهم می‌کند. به همین دلیل، حباب‌ها برای علامت‌گذاری ورودی ساحل در استخر مورد علاقه هستند.

آب نما استخر؛ کاسه های آب

کاسه آب از انواع آبنما استخر

این اکسسوری که به عنوان دیگ آب (Water bowls) هم شناخته می‌شود، یکی از گرایش‌هایجدید در طراحی و ساخت استخر است که از دهه گذشته ظهور کرده است. این نوع آب‌نماها به شکل گرد یا مربع، در رنگ‌های مختلف بتن و روکش‌های فلزی از فولاد ضد زنگ گرفته تا مس چکش‌کاری شده ساخته می‌شوند. به عنوان مثال، یک کاسه مربعی از فولاد ضد زنگ می‌تواند به طور بهینه یک استخر تازه ساخته شده را تکمیل کند، در حالی که یک آبنما بتنی گرد و ناهموار ممکن است به خوبی با یک استخر از نوع مردابی هماهنگ شود.

همچنین در برخی از پروژه‌های لوکس، کاسه‌های ترکیبی آتش و آب استفاده می‌شود. در این حالت، شعله‌های رقصنده در هر فضای بیرونی مسحور کننده است.

عرشه جت

انواع آبنما استخر مانند Deck jets

این نوع آب نماها (Deck Jets) به شکل قوس‌های روان آب فضای استخر و پاسیو را با زیبایی، ظرافت و حس آرامش آغشته می‌کنند. این جریان‌های لوله‌ای آب که از عرشه استخر سرچشمه می‌گیرند، به آرامی روی سطح استخر به زیر می‌افتند. ارتفاع آنها قابل تنظیم است. به طور معمول، به حدود چهار تا پنج فوت می‌رسند در حالی که شکل خود را حفظ می‌کنند.

جت عرشه استخر یک راه مقرون به صرفه است تا به استراحتگاه آبی شما جذابیت بیشتری بدهد. در بسیاری از موارد، سازندگان آنها را در مجموعه‌های دو یا چندتایی نصب می کنند. به عنوان مثال، در یک مستطیل یا استخر رومی، یک جت ممکن است در هر گوشه نقطه گذاری شود.

جت های عرشه در کنار ظاهر زیبای خود، چند مزیت عملکردی نیز دارند. صداهای ملایم ریزش آب باعث ایجاد محیطی آرام می‌شود، به خصوص اگر تعداد چهار یا بیشتر از این زیبایی‌ها به کار رفته باشد.

لامینارها

لامینارها از انواع آب نماهای استخر

در نگاه اول، یک لامینار (Laminars) ممکن است شبیه به یک جت عرشه به نظر برسد. اما اگر نگاه دقیق‌تری به آن بیندازید، متوجه خواهید شد که ویژگی‌های متمایزی دارد. یک لامینار مزایای متعددی را ارائه می‌دهد که جت عرشه اقتصادی‌تر قادر به انجام آن نیست.

اول آنکه، بدون شکستن شکل قوس خود، یک لامینار می‌تواند به ارتفاعات بیشتری- حدود شش تا هشت فوت- برسد. جریان آب آن نیز ضخیم‌تر است و قطر آن دو تا سه برابر قطر یک جت عرشه است.

در مرحله بعد، این آب نما دارای فرم لوله‌ای شیک‌تر و منسجم‌تر در سراسر قوس خود است. حتی زمانی که جریان به سطح استخر برخورد می کند، آب به طور کلی شکل خود را حفظ می کند.

دستیابی به این شکل براق و تقریباً شیشه مانند به قطعات موتوری برای کنترل جریان آب نیاز دارد و بله، این اجزا به معنای قیمت بالاتر است.

نورپردازی خیره کننده‌ای که با کمک فناوری LED در آن ادغام شده، به شما کمک می‌کند این ویژگی جذاب را در طول شب هم داشته باشید.

استخر بی‌نهایت معکوس

معرفی انواع آب نما استخر

این نوع آب نما استخر (Reverse Infinity Pool) به شکلی طراحی می‌شوند که آب از یک لبه استخر سرریز می‌کند تا ظاهراً در افق ترکیب شود. اما در پشت صحنه، آب در یک حوضه یکپارچه یا در زیر لبه استخر می‌ریزد. این حوض که در سمت دیگری از استخر قرار دارد، از دیدها پنهان است.

در این نوع آب نما استخر توجه بیشتر به ظاهر نهایی دیواره و حوضچه بیرونی استخر لبه بی نهایت معطوف خواهد شد.

قسمت دیوار نمایان با کاشی یا سنگ استخر تزئینی ساخته می شود و برای اطمینان از اینکه حوضه از نظر بصری دلپذیر است، ممکن است باقی بخش‌های آن نیز به این شکل طراحی و ساخته شود.

نتیجه نهایی ایجاد یک «دیوار آب» بزرگ و تقریباً هنری است. این ویژگی متمایز سفارشی یک مرکز جذاب در فضای بیرونی شما ایجاد می کند و حتی از محوطه پاسیو اطراف استخر، همه از شنیدن صدای فوران آب لذت خواهند برد.

آب نما استخر؛ آبشار

انواع آبشاری اب نما استخر

یکی از رایج‌ترین عناصر تزئینی در استخرهای امروزی، آب نماهای آبشاری است. آنها در چندین سبک و اندازه وجود دارند. مقرون به صرفه بودن و تطبیق پذیری آنها برای نصب آنها را به گزینه‌ای هوشمند برای بسیاری از استخرها تبدیل می‌کند.

شما می توانید از بین دو سبک اصلی آبشار انتخاب کنید. یکی الگوی قطره بارانی است. دیگری و رایج ترین آن، یک ورق صاف و یکدست است. بسته به محل قرارگیری آن در استخر، این نوع صاف نور خورشید را برای ظاهری تقریبا براق جذب می کند. صرف نظر از سبک، پرده نازک آب معمولاً حدود دو تا چهار فوت از خط کاشی استخر قبل از پایین آمدن به شکل قوسی نرم بیرون می‌آید.

تقریباً در همه موارد، سازندگان استخر یک ویژگی آبشاری را در نزدیکی بالای استخر به شکل برجسته نصب می‌کنند – بخشی از دیواره استخر که حداقل یک فوت بالاتر از سطح آب قرار دارد. هرچه پرتو باند استخر بلندتر باشد، اثر آبشاری جذاب‌تر است، زیرا ورقه آب باید مسیر بیشتری را طی کند.

آب نماهای آبشاری بسیار قابل تنظیم هستند. طول آنها تا 6 اینچ افزایش می‌یابد، اما متداول‌ترین آنها در اندازه دو، چهار یا شش فوت است.

آب نما استخر به شکل مجسمه

آبنماهای مجسمه ای برای استخر

اگر قصد دارید نوعی مجسمه در اطراف استخر خود قرار دهید، می‌توانید از یک مجسمه انسان، حیوان یا شیء مانند یک کوزه یا … استفاده کنید تا پیچیدگی بیشتری به استخری بدهید.

اگر در حین انتخاب مجسمه برای استخر، یک شکل توخالی با حداقل یک سوراخ باز را انتخاب کنید، پیمانکار استخر شما معمولاً می‌تواند این ویژگی را به گونه‌ای تنظیم کند که یک جریان آب منحنی داشته باشد که به بیرون و داخل استخر می ریزد. به عنوان مثال، جریان آب می‌تواند از دهان یک دلفین بیرون بیاید.

نصب مجسمه لوله کشی نسبتاً ساده است. با این حال، تا زمانی که مجسمه در محل کار و آماده برای لوله کشی باشد، فرایند تدارکات ممکن است زمان‌بر و پیچیده باشد.

در هنگام نصب آب نما استخر به شکل مجسمه ممکن است یک پایه نیاز داشته باشد. اگر چنین باشد، سازنده شما باید ساخت و ساز آن را برای زمانی که عرشه شما در حال نصب است هماهنگ کند.

آب نما پرده بارانی

آب نمای پرده بارانی استخر

آب نما پرده بارانی (Rain Curtain)  مشابه بارش باران و از طرفی شبیه به آبشار است. این نوع از آب نماها معمولا در بالای استخر ساخته می‌شوند و ارتفاعی که دارد، باعث می‌شود این ویژگی در حیاط خلوت به خوبی قابل مشاهده باشد. بسته به موقعیت پرده بارانی در استخر، حتی ممکن است بتوانید از داخل خانه خود به آن خیره شوید.

در هنگام ساخت آن، از سازنده خود بخواهید که نور LED را یکی از ویژگی‌های آن قرار دهد تا پس از غروب خورشید، نمایشگر آب و نور خیره کننده‌ای داشته باشید.

اسکاپرها

انواع سنتی آب نما استخر

این نوع آب نماها (Scuppers and spouts) زیبایی منحصربه‌فردی به استخر شما می‌دهند. در این نوع آب نما، آب به‌طور منظم از طریق یک فرم (معمولاً فلز) هدایت می‌شود که نحوه خروج و جریان آن به استخر را شکل می‌دهد.

مانند آبنماهای آبشاری، پیمانکاران برش‌ها و دهانه‌ها را روی تیر اتصال برآمده استخر نصب می‌کنند. اسکاپرها همچنین می توانند به انواع خاصی از کاسه‌های آب هم متصل شوند. این نوع آب نماها به شکل مربع، مستطیل، U شکل، گرد و سایر اشکال کروی ساخته می‌شوند و از جنس برنج، مس، نیکل و فولاد ضد زنگ ساخته می‌شوند.

سرریز آبگرم

آب نما ویژه آب گرم استخر

این نوع آب نماها (Spa Spillways) برای اسپاهای که آب گرم دارند، بسیار مناسب است. به طور خاص، چشمه‌های آب معدنی با ارتفاع حداقل 18 یا 24 اینچ بهترین فرصت برای نصب این نوع آب نماست. ارتفاع اضافی آنها مزیت دیگری را به همراه دارد: هرچه آب قبل از برخورد به سطح استخر پایین‌تر می‌آید، صداهای شدیدتری تولید می‌شود.  

نحوه عملکرد آب نما استخر

فواره‌ها و آبنماهای استخر با استفاده از پمپ برای گردش آب از استخر و از طریق یک نازل فواره کار می‌کنند تا آب به صورت تزئینی به هوا بر‌گردد.

پمپ آب به سیستم لوله کشی استخر متصل می‌شود و آب را از استخر می‌کشد و از طریق فیلتری می‌فرستد که هر گونه زباله یا کثیفی را از بین می‌برد. سپس اگر بخاری نصب شده باشد، آب از داخل بخاری عبور می کند تا دمای آب را بالا ببرد.

پس از گرم شدن آب، به نازل فواره فرستاده می‌شود و در آنجا به هوا رانده می‌شود. نازل فواره را می‌توان برای ایجاد الگوها و جلوه‌های مختلف مانند مه، پنکه، آبفشان یا آبشار تنظیم کرد.

برخی از آبنماهای استخر توسط یک جعبه کنترل کار می کنند که به کاربر اجازه می دهد تا میزان جریان و الگوی آبنما را تنظیم کند. برخی دیگر توسط یک کنترل از راه دور کار می کنند که روشن و خاموش کردن آبنما یا تغییر الگوی آبنما را آسان می کند.

شما از چه نوع آبنمایی استتفاده می‌کنید؟

آب نما استخر یا فواره‌ها یک افزودنی عالی برای هر استخری هستند که از نظر زیبایی شناختی بسیار جالب توجه هستند. آنها می‌توانند به استخر جذابیت بصری اضافه کنند، به اکسیژن رسانی به آب کمک کنند و همچنین می‌توانند به کاهش کلر مورد نیاز برای تمیز نگه داشتن استخر کمک کنند.

توجه به این نکته حائز اهمیت است که فواره‌ها برای اطمینان از عملکرد صحیح و جلوگیری از گرفتگی نازل به نگهداری و تمیز کردن منظم نیاز دارند. شما می‌توانید أنواع مختلف آبنما را از طریق فروشگاه زازاکالا با قیمت کاملا منصفانه و با کیفت‌ عالی تهیه کنید، عضو زازاکلاب شوید و برای خریدهای بعدی خود، از تخفیف‌های بیشتری استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *