استخر، سونا و جکوزی

تمام نکاتی که باید درباره استخر روباز و سربسته بدانید

معرفی و مقایسه استخرهای روباز و سرپوشیده

در این نوشته از زازاکالا تلاش کرده‌ایم اطلاعات جامع و کاملی از استخر روباز و سربسته در اختیار شما قرار دهیم تا بتوانید با آگاهی بیشتری، تصمیم بگیرید کدام نوع از آنها برای ایجاد استخر خانگی شما مناسب است تا طراحی و ساخته شود.

معرفی استخرهای سرپوشیده

این استخرها که با نام Indoor Pools هم شناخته می‌شوند، امکان آب‌تنی و لذت بردن از شنا در هر شرایط آب‌و‌هوایی را فراهم می‌کنند، بنابراین فرقی نمی‌کند رزوهای سرد زمستانی را پشت سر می‌گذارید و برف، فضای  بیرون را سفیدپوش کرده است یا صدای شرشر باران شما را از بیرون رفتن منع می‌کند. اما به طور معمول استفاده از استخرهای سرپوشیده در مناطقی با اقلیم هوایی سردتر مناسب‌تر است و بیشتر استفاده می‌شود. همچنین این نوع استخرها دوام و مقاومت بیشتری در برابر عوامل تخریب‌ و تجزیه کننده تجهیزات استخر دارند و هزینه‌های نگهداری آنها در طول زمان کمتر از انواع روباز است.

 معرفی استخرهای روباز

استخرهای روباز که با نام Outdoor Pools هم شناخته می‌شوند، برای افرادی که دوست دارند در حین آب‌تنی و شنا در فضای بیرون باشند و از گرمای خورشید و مشاهده مناظر طبیعی لذت ببرند، مناسب است. این استخرها معمولا در ویلا، باغ و یا زمین‌های کشاورزی ساخته می‌شوند.

راستی قبل از اینکه ویژگی‌های استخر روباز و سرپوشیده را بررسی کنیم، پیشنهاد می‌کنیم به مقاله ساخت استخر زازاکالا سری بزنید و با انواع طراحی‌ها و متریال‌هایی که برای اجرای آنها لازم است، آشنا شوید.

مقایسه تفاوت‌های استخرهای سرپوشیده و روباز

اگرچه شما می‌توانید طراحی استخرهای ساده تا لوکس را در انواع استخرهای روباز و سرپوشیده، اجرا کنید، اما اجازه دهید در یک نگاه کلی، تفاوت این دو نوع استخرها را در چند حوزه دسته‌بندی کنیم:

  • اندازه و ابعاد
  • هزینه ساخت و نگهداری
  • شرایط نصب
  • حریم خصوصی

حالا اجازه دهید هرکدام از این موارد را به صورت مفصل‌تر بررسی کنیم:

استخرهای سرپوشیده لوکس

اندازه و ابعاد استخر

در حالی که اندازه استخر مورد نیاز شما به عوامل مختلفی بستگی دارد، اما اغلب تفاوت‌های کلی بین اندازه استخر سرپوشیده و فضای باز وجود دارد؛ استخرهای سرپوشیده معمولاً کوچکتر از استخرهای روباز هستند، چرا که فضای مورد نیاز برای آنها اغلب به اندازه ساختمان یا منطقه‌ای است که استخر در آن ساخته یا نصب می‌شود.

علاوه بر آن، استخرهای روباز معمولا آزادی بیشتری برای طراحی و نصب انواع اشکال استخر، از طرح‌های مستطیلی سنتی گرفته تا شکل‌های منحنی، گرد و … دارند.  

موضوع دیگر محدود بودن طراحی در استخرهای سرپوشیده است، چرا که باید متناسب با دیوارها و محیط اطراف باشد که استخر در آن قرار گرفته است. به این ترتیب طراحی حتی ممکن است چالش برانگیزتر و گاهی اوقات پرهزینه‌تر از یک استخر روباز باشد.

هزینه ساخت و طراحی استخر

یکی از مهم‌ترین مباحث درباره استخرها، بحث هزینه‌هاست؛ به طور معمول نصب استخرهای سرپوشیده گران‌تر از استخرهای روباز تخمین زده می‌شود. این هزینه بیشتر مربوط به آماده‌سازی تجهیزاتی مانند سیستم‌های تهویه مطبوع یا تهویه و نصب هر گونه دیوار یا محفظه شیشه‌ای اطراف استخر است.

البته این موضوع را هم در نظر بگیرید هزینه‌های شما برای طراحی و ساخت استخر سرپوشیده تا حدی به نوع انتخاب‌های شما برای تهیه تجهیزات مرتبط است.

همچنین این موضوع را هم در نظر داشته باشید که شما می‌توانید هزینه ساخت استخرهای روباز را هم مدیریت کنید؛ برای مثال ساخت استخرهایی که روی زمین ساخته می‌شوند، نسبت به انواعی که داخل زمین قرار می‌گیرند، هزینه کمتری دارند.

شرایط نصب استخرها

یکی دیگر از عوامل کلیدی که هنگام انتخاب بین استخر روباز و سرپوشیده باید در نظر بگیرید، اختلالی است که ممکن است در فرآیند نصب و ساخت استخر ایجاد شود. در این مسیر، استخرهای سرپوشیده معمولاً بیشتر از استخرهای روباز اختلال ایجاد می‌کنند، چرا که در حین ساخت اغلب به کار ساختمانی بیشتری برای دیوارهای اطراف و پایه‌های ملک نیاز دارند. در مقابل، ساخت استخر روباز مشکلات و مراحل کمتری نیاز دارد، چرا که تا حد زیادی می‌توانید به راحتی آن را در باغ، فضای حیاط خانه یا ویلا بسازید.

شرایط نگهداری استخر

به عنوان یک قاعده کلی، استخرهای روباز به دلیل قرار گرفتن بیشتر در معرض عناصر مختلفی مانند نور خورشید، گرد و غبار، برگ ها و زباله‌ها به نگهداری بیشتری نسبت به همتایان داخلی خود نیاز دارند. بنابراین استخرهای سرپوشیده معمولاً به تمیز کردن و مواد شیمیایی کمتری برای نگهداری نیاز دارند.

با این حال‌، نگهداری از هر دو نوع استخرها به صورت مداوم مورد نیاز است. برای مثال آزمایش منظم آب استخر برای سنجش سطوح کلر و سایر مواد شیمیایی لازم است یا فیلترهای تصفیه آب باید به صورت مرتب بازدید و در صورت نیاز تعویض شوند. مواد شیمیایی تصفیه استخر داستان پیچیده‌ای دارند و پیشنهاد می‌کنیم قبل از استفاده از آنها، به طور کامل درباره آنها بیاموزید.

حریم خصوصی استخر

حفظ حریم خصوصی در استخرهای سرپوشیده

کاملا مشخص است اتاق استخر سرپوشیده، حریم خصوصی بیشتری نسبت به استخر روباز دارد، چرا که فضای سربسته مانع از در معرض قرار گرفتن محیط استخر می‌شود. این نوع استخرها به ویژه برای افرادی که به دنبال حفظ حریم خصوص خود هستند و یا از استخرهای عمومی استفاده می‌کنند، مهم و تاثیرگذار است.

امکانات استخر

در حالی که می‌توانید امکانات مختلفی مانند آب‌نما در انواع استخرهای روباز و سرپوشیده نصب و استفاده کنید، اما استخرهای سرپوشیده معمولاً ویژگی‌های ایمنی و راحتی بیشتری ارائه می‌دهند. برای مثال امکان ایجاد نورپردازی حرفه‌ای و مناسب برای انواع سرپوشیده راحت‌تر است.

از سوی دیگر، استخرهای روباز فضای بیشتری برای برخی از ویژگی‌ها مانند نصب تخته‌های غواصی، سرسره و طبقه‌های متحرک فراهم کنند. بنابراین قبل از هر تصمیمی به این فکر کنید که چه نوع ویژگی‌هایی را می‌خواهید در استخر خود فراهم کنید.

هزینه استخر سرپوشیده چقدر است؟

هزینه استخر سرپوشیده به اندازه استخر شما و تجهیزاتی که برای آن در نظر می‌گیرید، وابسته است. در ادامه مشخص کرده‌ایم که برای ساخت این نوع استخرها باید چه تجهیزاتی را فراهم کنید:

  • سیستم تهویه
  • تجهیزات مربوط به کاهش و حذف رطوبت اضافی محیط
  • عایق و مواد مقاوم در برابر رطوبت
  • نصب گرمایش و سرمایش مناسب
  • پوشش استخر

جدا از این موارد، باید بودجه‌ای را هم برای مواردی مانند ساخت آبنما، نورپردازی مناسب و … در نظر بگیرید.

نکته مهم در کنترل رطوبت استخرهای سرپوشیده

برای کنترل صحیح رطوبت اتاق استخر سرپوشیده و حفظ آن در سطح توصیه شده 40 تا 60 درصد، باید دمای هوا و آب را به دقت تنظیم کرد. به عنوان یک قاعده کلی، دمای هوا در استخر باید 1 تا 2.5 درجه سانتیگراد بالاتر از دمای آب استخر باشد. سطح رطوبت خارج از این محدوده، منجر به تولید قارچ، باکتری، ویروس و سایر میکروب‌ها شده و منجر به تخریب مصالح ساختمانی می‌شود.

مزایا و معایب استخر سرپوشیده

مزایا و معایب استخرهای سرپوشیده

با اینکه تفاوت استخرهای سرپوشیده و روباز را بررسی کردیم، اجازه دهید به صورت جداگانه و خلاصه نیز مزایا و معایب هر کدام را مشخص کنیم:

مزایای استخر سرپوشیده

  • امکان انجام شنا در تمام سال
  • نیاز کمتر برای تمیز کردن
  • ایجاد ایمنی بیشتر

نکات منفی استخرهای سرپوشیده

  • هزینه بسیار بالا برای ساخت و اجرا
  • امکان دسترسی راحت‌تر برای کودکان و حیوانات خانگی که گاهی خطرآفرین است
  • دشواری کنترل رطوبت و نیاز به تجهیزات و امکانات بیشتر
  • کار سخت‌تر در اطراف استخر؛ مقررات ساخت و اجرای سفت‌و‌سخت‌تر
  • عدم امکان حضور و شنا در میان آفتاب تابستان

مزایا و معایب استخر روباز

حالا مزایا و معایب ساخت و استفاده از استخرهای روباز را با هم مرور می‌کنیم:

مزایا و معایب استخرهای روباز

مزایای استخر روباز

  • امکان دسترسی به گرمای نور خورشید در فصول بهار و تابستان
  • هزینه کمتر برای ساخت و راه‌اندازی به دلیل عدم نیاز به ساخت محوطه و کنترل دمای هوا و تهویه
  • امکان انجام تفریحات تابستانی در زیر نور آفتاب مانند حمام آفتاب و پخت کباب در کنار استخر
  • امکان استفاده راحت‌تر از لوازم جانبی استخر مانند چتر، سرسره، جت عرشه و آبنماها
نکات منفی استخرهای روباز
  • دوره کوتاه‌تر برای شنا
  • نیاز به نگهداری و تمیزی بیشتر
  • داغ شدن آب به میزان زیاد در روزهای اوج گرما
  • امکان جذب حیوانات وحشی و شناگران غیر مجاز
  • اختلال در شنا همزمان با تغییرات آب‌وهوایی
آیا استخرهای روباز ایمن هستند؟

استخرهای روباز ممکن است همیشه به اندازه استخرهای سرپوشیده ایمنی نداشته باشند و به همین علت باید با ایجاد حصار، آلارم یا پوشش، شرایط ایمنی را به ویژه برای کودکان فراهم کرد.

استخر سرپوشیده یا روباز؛ کدام یک برای شما مناسب است؟

در بحث استخر سرپوشیده و روباز، تا حد زیادی ترجیحات شخصی شما شرایط نهایی را فراهم می‌کند. بنابراین بهتر است قبل از تصمیم‌گیری نهایی، این سوال‌ها را از خود بپرسید و جواب مشخصی به آنها بدهید:

  • چه مقدار فضای موجود در داخل و خارج از ملک خود دارم؟
  • شرایط آب‌و‌هوایی منطقه من چگونه است؟
  • چگونه می‌خواهم وقت خود را بگذرانم؟ آیا برای فعالیت‌هایی مانند غواصی به فضای زیادی نیاز دارم یا به چیزی کم دغدغه‌تر نیاز دارم؟
  • حفظ حریم خصوصی در هنگام نصب استخر چقدر برای من مهم است؟
  • چه ویژگی‌های آبی را (مانند جت، سرسره، چراغ) برای استخر می‌خواهم؟
  • چه بودجه‌ای برای ساخت استخر می‌توانم در نظر بگیرم؟

هنگامی که به این سؤالات پاسخ دادید، وقت آن می‌شود که با یک متخصص استخر صحبت کنید تا تصمیم خود را نهایی کنید.

تجهیزات استخر روباز و سرپوشیده را از کجا تهیه کنید؟

به طور حتم همه ما دوست داریم هر محصولی که خریداری می‌کنیم، علاوه بر کیفیت مناسب، با قیمت منصفانه‌ای هم عرضه شود. برای رسیدن به این هدف، پیشنهاد می‌کنیم به فروشگاه زازاکالا سری بزنید و قیمت‌ها و محصولات را با سایر فروشگاه‌هایی که محصولات مربوط به ساخت استخر را ارائه می‌دهند، مقایسه کنید و پس از آن انتخاب خود را نهایی کنید.

زاراکالا، یکی از فروشگاه‌های بسیار معتبر با سابقه طولانی در تولید انواع تجهیزات ساختمان، از جمله استخر است و شما می‌توانید با خیال راحت محصولات خود را از آن تهیه کنید. در این مسیر نیز می‌توانید برای راهنمایی بیشتر با همکاران ما در واحد پشتیبانی در تماس باشید تا با آگاهی بیشتر محصول مورد نظر خود را انتخاب کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *