استخر، سونا و جکوزی, تجهیزات استخر

پرطرفدارترین پمپ‌ استخر: راهنمایی برای انتخاب بهترین مدل

معرفی و مقایسه انواع پمپ استخری

دنیای لذت‌بخش و آرام استخرها بدون حضور پمپ‌های استخر، کامل نمی‌شود؛ تجهیزاتی که وظیفه مهم انتقال آب به فضای استخر را دارند و جریان مداومی از آب را در آن فراهم می‌کنند. ما در زازاکالا تلاش کرده‌ایم علاوه بر چیستی پمپ استخر، انواع آنها را هم بررسی و با هم مقایسه کنیم و در نهایت بگوییم کدام یک از این مدل‌ها می‌تواند ایده‌آل برای شما باشد. پس بی‌معطلی با هم به اکتشاف این تجهیزات حرفه‌ای برویم.

پمپ استخر چیست و چه کاری انجام می‌دهد؟

پمپ استخر مشابه قلب آدمی که خون را در رگ‌ها به جریان وامی‌دارد، آب را به استخر منتقل می‌کند و همچنین آن را به تجهیزات دیگر می‌فرستد تا گرم، تصفیه و فیلتر شود و در نهایت آب تمیزتر، سالم‌تر و گرمتر محیط استخر را ملاقات کند. به عبارتی دیگر پمپ‌های استخر وظیفه کشیدن آب استخر از طریق کفگیر و زهکش اصلی، فشار دادن آن از طریق فیلتر و برگرداندن آن به استخر را دارند. به این ترتیب، مواد شیمیایی به طور یکنواخت در سراسر استخر گردش می‌کنند، آب ضد عفونی شده و زباله‌ها به بیرون منتقل می‌شوند.

بنابراین عدم کارکرد صحیح پمپ، اثرات منفی روی بقیه تجهیزات گذاشته و استفاده از استخر را تقریبا غیرممکن می‌کند.

موضوع دیگری که درباره پمپ‌ها خودنمایی می‌کند، میزان مصرف انرژی آن است؛ آیا می‌دانستید پمپ استخر می‌تواند یکی از بزرگترین مصرف کنندگان انرژی در خانه شما باشد؟ به عبارتی دیگر بعد از سیستم گرمایش و سرمایش که بیشترین مصرف انرژی را دارند، پمپ در رتبه دوم قرار می‌گیرد.

معرفی انواع پمپ استخر

سه نوع اصلی پمپ استخر

هنگام انتخاب پمپ استخر خانگی یا کشاورزی، با مدل‌ها و برندهای مختلفی روبرو خواهید شد. اما اگر فعلا بررسی برندها را کنار بگذاریم، می‌توانیم آنها را در سه نوع اصلی طبقه‌بندی کنیم: پمپ‌های تک سرعته، دو سرعته و با سرعت متغیر. بیایید در مورد هر کدام و اینکه کدامشان برای استخر شما مناسب است، بیشتر یاد بگیریم.

پمپ‌های استخری تک سرعته

انواع تک سرعتی با یک سرعت ثابت، آب را به حرکت در می‌آورند. به عبارتی دیگر تقریباً تمام کاری که انجام می‌دهند، با ثبات سرعت انجام می‌شود، اما در عین حال وظیفه خود را به خوبی ایفا می‌کنند. از طرفی برای خرید پمپ استخر تک سرعتی، نیازی نیست بودجه زیادی نسبت به دیگر هم‌نوعان آن در نظر بگیرید. با این حال، از آنجایی که این نوع پمپ‌ها همیشه با سرعت یکسان کار می‌کنند، هزینه مصرف انرژی شما را افزایش می‌دهند.

مزایا و معایب پمپ تک سرعتی

ممکن است شما بتوانید مزایا و معایب بیشتری را درباره پمپ تک سرعته استخر بدانید؛ خوشحال می‌شویم در بخش نظرات آنها را با ما و دیگر کاربران به اشتراک بگذارید. اما در ادامه چند مورد از این موارد را اشاره کرده‌ایم:

  • مناسب برای انواع استخر کشاورزی و خانگی
  • نصب و بهره‌برداری آسان است
  • تعمیر نسبتا آسان
  • قیمت کم
  • مصرف انرژی زیاد

پمپ‌های استخری دو سرعته

همانطور که از اسم پمپ‌های دو سرعته مشخص است، با دو سرعت ثابت بالا و پایین کار می‌کنند. بنابراین از آنجایی که می‌توانید فعالیت آنها را بین دو سرعت تنظیم کنید، مصرف انرژی آنها زمانی که با سرعت کمی روشن هستند، کمتر می‌شود. سرعت بالاتر هم زمانی نیاز است که بخواهید کار پاک کردن استخر را شروع کنید. استخرهایی که دارای آبگرم هستند، از این پمپ بهتر بهره می‌برند و حتی می‌توانید آن را برای جکوزی‌ها استفاده کنید.

مزایا و معایب پمپ دو سرعتی

در ادامه بخشی از مهم‌ترین مزایا و معایب پمپ‌هایی را که دو سرعتی هستند، بررسی کرده‌ایم:

  • هزینه‌های عملیاتی کمتر برای راه‌اندازی
  • طول عمر بالاتر نسبت به انواع تک سرعتی
  • تولید صدای کمتر نسبت به پمپ تک سرعتی
  • کارآمدتر از نوع تک سرعتی و کم شدن مصرف انرژی تا 50%

پمپ‌های استخری با سرعت متغیر

پمپ استخری با سرعت متغیر

پمپ های استخر با سرعت متغیر (که به آن پمپ‌های اکو هم می‌گویند) و اصطلاح انگلیس آن Variable Speed Pool Pump است، به شما امکان می‌دهند سرعت جریان آب را با توجه به شرایط استخر تنظیم کنید. به این ترتیب توانایی اجرای پمپ با سرعت‌های مختلف چیزی همانند بازی برد-برد است؛ شما می‌توانید پمپ خود را برای مدت طولانی‌تر با سرعت پایین‌تر و بدون افزایش مصرف انرژی و هزینه‌های اضافی به کار بیندازید.

بیشتر پمپ‌های استخر با سرعت متغیر دارای کنترل‌های الکترونیکی هستند که به آنها اجازه می‌دهد با سرعت تعیین شده توسط شما اجرا شوند. به طور معمول بسته به برندی که انتخاب می‌کنید، آنها سه تا هشت سرعت از پیش برنامه‌ریزی شده برای کارهای مختلف، مانند فیلتر کردن معمول استخر یا عملکرد آب، دارند. این پمپ‌های استخری به دلیل فناوری پیشرفته خود، با کارکردن با سرعت مناسب و در زمان مناسب، به صرفه‌جویی در مصرف انرژی هم کمک می‌کنند؛ چیزی حدود 90 درصد. البته از انواع گران‌ترین این تجهیزات هم محسوب می‌شوند.

مزایا و معایب پمپ استخر با سرعت متغیر

جزئیات دقیق‌تر پمپ‌های با سرعت متغیر را می‌توانید در مقاله نحوه کار و تکنولوژی پمپ های متغیر بخوانید تا با مزایا و معایب این تجهیزات بهتر آشنا شوید، اما در ادامه برخی از مهم‌ترین این موارد را که به تصمیم‌گیری شما برای انتخاب کمک می‌کند، لیست کرده‌ایم:

  • بالا بردن طول عمر تجهیزات
  • فیلتراسیون بهتر آب
  • توزیع بهتر مواد شیمیایی
  • عملکرد بی صدا
  • قیمت بالا

آمار جالب درباره پمپ های با سرعت متغیر

از سال 2005، پمپ‌های استخری که سرعت متغیر دارند به مصرف‌کنندگان آمریکایی کمک کرده‌اند تا 2.4 میلیارد دلار در هزینه‌های عملیاتی صرفه‌جویی کنند که معادل 22 میلیارد کیلووات ساعت انرژی است!

پمپ مناسب استخر شما چه ویژگی‌هایی دارد؟

قبل از تصمیم‌گیری نهایی در مورد پمپ استخری که باید انتخاب کنید، این چند نکته را در نظر بگیرید:

  1. نوع استخر: اگرچه برخی از پمپ‌های استخر هم برای استخرهای زیرزمینی و هم برای استخرهای روی زمین فروخته می‌شوند، اما بهتر است نوعی را تهیه کنید که برای استخر شما ساخته شده باشد. همچنین برای استخرهای تجاری، بهتر است انواع سرعت متغیر را تهیه کنید تا در مصرف انرژی صرفه‌جویی کنید.
  2. همچنین پمپ استخر کشاورزی بسته به اندازه استخر و زمین کشاورزی می‌تواند از نوع اول یا دوم باشد.
  3. اسب بخار: هرچه پمپ شما قدرتمندتر باشد، سریعتر در آب می‌چرخد. این ویژگی به شما امکان می‌دهد پمپ را کمتر و برای مدت زمان کوتاه‌تری به کار بیندازید. اما تصور نکنید که اسب بخار بیشتر، بهترین است. اسب بخار بیش از حد انرژی را هدر داده و سیستم فیلتراسیون را تحت الشعاع قرار می‌دهد.
  4. ولتاژ: باید بدانید پمپ شما با چه نوع ولتاژی کار می‌کند و برای محیط استخر شما چه ولتاژی مناسب است.

در کل برای انتخاب نوع مناسب پیشنهاد می‌کنیم علاوه بر مطالعه این مقاله از کارشناسان معتبر نیز راهنمایی بخواهید تا بهترین تصمیم را بگیرید. برای اینکار می‌توانید از همکاران ما در زازاکالا نیز راهنمایی بخواهید.

پمپ‌های طرفدار محیط زیست

انواع دیگری از پمپ‌ها هم وجود دارند که طرفدار محیط زیست هستند؛ مانند پمپ‌های خورشیدی یا تقویت کننده. این مدل‌ها فقط در صورت وجود سیستم گرمایشی خورشیدی در استخر قابلیت استفاده شدن را دارند.

چه برندهای این پمپ‌ها را عرضه می‌کند؟

برندهای معتبر پمپ‌ استخری زیادند و ممکن است در حال حاضر برخی از آنها در بازار ایران موجود نباشند. در ادامه برخی از آنها را معرفی کرده‌ایم:

  1. یکی از محبوب‌ترین و قابل اعتمادترین برندهای پمپ استخری در جهان، هایوارد (hayward) است که طیف گسترده‌ای از پمپ‌ها را در اندازه‌ها و قدرت‌های مختلف ارائه می‌دهند.
  2. یکی دیگر از برندهای محبوب پمپ استخری، پنتیر (Pentier) است که طیف گسترده‌ای از پمپ‌ها و لوازم جانبی مربوطه را ارائه می‌دهند.
  3. پمپ استخری ایمکس (Emaux) برند چینی است که در ایران طرفداران زیادی دارد، چرا که علاوه بر کیفیت، قیمت مناسبی هم دارد و در اندازه‌های مختلف تولید می‌شود.
  4. برند چینی دیگری پمپ استخری لئو (Leo) را تولید می‌کند که رقیب ایمکس است و با کیفیت و قیمت مناسب می‌تواند یکی از گزینه‌های انتخابی باشد.

برندهای دیگری که در زازاکالا به فروش می‌رسد، پمپ استخری کارو (Caro) و استار (Star) هستند که انواع 3 و 4 اسب بخار تولید می‌کنند و برای استفاده در استخرهای خانگی و کوچک مناسب هستند و با قیمت بسیار مناسب به فروش می‌رسند.

سخن آخر

با توجه به توضیحاتی که در این نوشته ارائه کردیم، می‌توانیم بگوییم هیچ پاسخ یکسانی برای انتخاب نوع پمپ مناسب برای استخر شما وجود ندارد، مگر آنکه اندازه آن را بدانید، میزان استفاده از آن را مشخص کنید و حتی میزان آلودگی را که ممکن است در طول زمان در آن ایجاد شود، برآورد کنید. همچنین بودجه نقش مهمی در انتخاب نهایی دارد. بنابراین پیشنهاد می‌کنیم با مشخص کردن همه این موارد، شروع به بررسی و تصمیم‌گیری کنید و از کارشناسان معتبر هم راهنمایی بخواهید تا در نهایت از شنا در استخر و آرامش آن، لذت کافی را ببرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *