استخر، سونا و جکوزی, نظافت استخر

برای تصفیه استخر به چه ملزوماتی نیاز دارید؟ راهنمای جامع تصفیه استخرها

راهنمای جامع تصفیه آب استخر

راهنمای جامع تصفیه آب استخر

آنچه در این نوشته خواهید خواند: 

  • • اهمیت تصفیه استخر
  • • اجزای سیستم تصفیه استخر
  • • عملکرد سیستم تصفیه استخر در یک نگاه سریع
  • • چه روش‌هایی برای تصفیه آب استخر وجود دارد؟
  • • مواد شیمیایی مورد نیاز برای نگهداری آب استخر
  • • نگهداری از سیستم تصفیه استخر
  • • تاثیرات مثبت تصفیه بر کیفیت آب
  • • پایان کار تصفیه استخر

تمیز کردن آب کافی نیست، باید تصفیه استخر را جدی بگیریم و روش‌های انجام آن را یاد بگیریم، در غیر اینصورت، ممکن است سلامتی افرادی که از آن استفاده می‌کنند، با خطر روبرو شود و در عین حال استفاده از آب امکان‌پذیر نباشد. با این مقدمه نه‌چندان خوشایند، خوشحال می‌شویم هم‌مسیر ما در پیدا کردن روش‌ها و جزئیات تصفیه استخرها شوید.

فیلتر شنی 60*100 گالوانیزه استخر و جکوزی آراز صنعت با گارانتی شرکتی

قیمت اصلی 90,000,000 ریال بود.قیمت فعلی 76,500,000 ریال است.
فیلتر شنی 60*100 گالوانیزه استخر و جکوزی آراز صنعت با گارانتی شرکتی
5 سال گارانتی شرکتی نازل نمکدانی دابل دیش قطر: 60 سانتیمتر ارتفاع خالص مخزن: 100 سانتیمتر ارتفاع کل: 130 سانتیمتر برای مشاهده سایر مشخصات فنی مانند ضخامت ورق ها،  سایز ورودی و خروجی های آب و شن و ... به قسمت “توضیحات تکمیلی” در همین صفحه مراجعه بفرمایید.

فیلترشنی استخر و جکوزی گالوانیزه 50 در 100 آراز صنعت با گارانتی شرکتی

قیمت اصلی 70,000,000 ریال بود.قیمت فعلی 59,500,000 ریال است.
فیلترشنی استخر و جکوزی گالوانیزه 50 در 100 آراز صنعت با گارانتی شرکتی
5 سال گارانتی شرکتی نازل نمکدانی دابل دیش قطر: 50 سانتیمتر ارتفاع خالص مخزن: 100 سانتیمتر ارتفاع کل: 130 سانتیمتر برای مشاهده سایر مشخصات فنی مانند ضخامت ورق ها،  سایز ورودی و خروجی های آب و شن و ... به قسمت “توضیحات تکمیلی” در همین صفحه مراجعه بفرمایید.

فیلتر شنی 80*125 گالوانیزه استخر و جکوزی آراز صنعت با گارانتی شرکتی

قیمت اصلی 135,000,000 ریال بود.قیمت فعلی 114,750,000 ریال است.
فیلتر شنی 80*125 گالوانیزه استخر و جکوزی آراز صنعت با گارانتی شرکتی
5 سال گارانتی شرکتی نازل نمکدانی دابل دیش قطر: 80 سانتیمتر ارتفاع خالص مخزن: 125 سانتیمتر ارتفاع کل: 155 سانتیمتر برای مشاهده سایر مشخصات فنی مانند ضخامت ورق ها،  سایز ورودی و خروجی های آب و شن و ... به قسمت “توضیحات تکمیلی” در همین صفحه مراجعه بفرمایید.

فیلتر شنی 70*100 گالوانیزه استخر و جکوزی آراز صنعت با گارانتی شرکتی

قیمت اصلی 105,000,000 ریال بود.قیمت فعلی 89,250,000 ریال است.
فیلتر شنی 70*100 گالوانیزه استخر و جکوزی آراز صنعت با گارانتی شرکتی
5 سال گارانتی شرکتی نازل نمکدانی دابل دیش قطر: 70 سانتیمتر ارتفاع خالص مخزن: 100 سانتیمتر ارتفاع کل: 130 سانتیمتر برای مشاهده سایر مشخصات فنی مانند ضخامت ورق ها،  سایز ورودی و خروجی های آب و شن و ... به قسمت “توضیحات تکمیلی” در همین صفحه مراجعه بفرمایید.

اهمیت تصفیه استخر

تصفیه آب استخر، بازیگر مهمی برای حفظ کیفیت آب است و در صورتی که این نقش خوب ایفا نشود، نتایج ناخوشایندی را باید انتظار بکشید. برخی از این موارد را در ادامه لیست کرده‌ایم:

  1. افزایش ذرات معلق باعث کاهش دید شناگران و لذت شنا می‌شود.
  2. رشد جلبک‌ها بیشتر شده و به این ترتیب روی سطح استخر با جلبک پر می‌شود . در این حالت نه‌تنها زیبایی استخر کاهش می‌یابد، بلکه آلودگی‌های مضر هم در محیط آب استخر جولان خواهند داد. 
  3. ایمنی آب کاهش پیدا می‌کند و در نتیجه محیط برای رشد باکتری‌ها و میکروب‌ها بیشتر می‌شود؛ در نتیجه ممکن است به سلامت شناگران آسیب برسد و منجر به بروز بیماری‌ها و عفونت‌ در آنها شود.
  4. تراکم آلاینده‌ها و مواد شیمیایی ناخواسته در آب بیشتر می‌شود، در نتیجه pH غیرمطلوب بالا می‌رود، سطح کلر تغییر می‌کند و مواد معدنی منفی بیشتر می‌شود.
  5. آب تصفیه نشده با ترکیبات نامطلوب مانند بو و طعم ناخواسته ممکن است باعث افت کیفیت آب شود.
  6. به دلیل تجمع آلاینده‌ها و مشکلات کیفیت آب، ممکن است نیاز به تخلیه آب و تعمیرات مکرر در استخر پیش بیاید.

اجزای سیستم تصفیه استخر

سیستم تصفیه استخر سه جزء اصلی دارد و برای آنکه بتوانید نتیجه کامل بگیرید، باید انجام همه آنها را در دستور کار خود قرار دهید:

پمپ: آبِ استخر با وجود پمپی که معمولا از نوع سانتریفیوژ هستند، در کنار فیلترها و سایر دستگاه‌ها امکان گردش پیدا می‌کند. به عبارتی دیگر، پمپ‌ها در جلوگیری از رسوب ذرات در آب نقش دارند. در مقاله پمپ استخر، به طور کامل درباره این اجزا صحبت کرده‌ایم.

فیلتر: ذرات معلق به کمک فیلترها از آب جدا می‌شوند. فیلترها باید به صورت دوره‌ای تمیز یا تعویض شوند. فیلترهای استخر معمولاً از نوع شنی، کارتریجی یا دیاتومه هستند که در ادامه کمی درباره آنها صحبت کرده‌ایم.

ضدعفونی کننده: آب استخر برای تمیزی و ایمنی کامل، نیاز به ضدعفونی‌کننده‌هایی دارد که باکتری‌ها و میکروارگانیسم‌ها را از بین می‌برد. تعادل مناسب در استفاده از این مواد ضروری است. تعدادی از ضدعفونی کننده‌های رایج برای استخرها کلر، برم و اکسیژن فعال هستند.

عملکرد سیستم تصفیه استخر در یک نگاه سریع

سیستم تصفیه استخر با پیش گرفتن مراحل زیر انجام می‌شود: 

  1. پمپ، آب استخر را از طریق فیلتر گردش می‌دهد.
  2. فیلتر ذرات معلق را از آب جدا می‌کند.
  3. آب تمیز از فیلتر خارج شده و به استخر برمی‌گردد.
  4. ضدعفونی کننده، آب استخر را ضدعفونی می‌کند.

بنابراین تصفیه استخر اغلب توسط سیستم‌های تصفیه اتوماتیک انجام می‌شود که شامل فیلترها، پمپ‌ها و محلول‌های شیمیایی مختلف است.

چه روش‌هایی برای تصفیه آب استخر وجود دارد؟

بعد از مرور مراحل تصفیه آب استخر، می‌توانیم روش‌های مختلفی را که برای اینکار وجود دارد، معرفی کنیم:

  1. پکیج تصفیه آب استخر: این روش شامل استفاده از یک دستگاه تصفیه آب است که می‌تواند آب را از طریق فیلترها، پمپ‌ها، لوله‌ها و شیرهای کنترلی عبور دهد و آلودگی‌های موجود در آن را جدا کند. پکیج تصفیه آب استخر معمولا از نوع خانگی، صنعتی، تجاری یا عمومی است و بسته به ظرفیت، ابعاد، مدل و قیمت دسته‌بندی می‌شود. این پکیج باید با توجه به نوع و میزان استفاده از استخر، مکان نصب، منبع تغذیه، میزان مصرف آب و بودجه موجود انتخاب شود.
  2. فیلتر شنی: این روش شامل استفاده از یک مخزن حاوی شن و سنگ‌های ریز است که آب را از بین آنها عبور کرده و ذرات آلوده را در خود نگه می‌دارد. فیلتر شنی یکی از رایج‌ترین و ارزان‌ترین روش‌های تصفیه آب استخر است که می‌تواند تا 80 درصد از آلودگی‌های موجود در آب را حذف کند. فیلتر شنی باید به صورت دوره‌ای به آب بازگشت داده شود تا شن‌ها از آلودگی‌ها پاک شوند. این عملیات را شستشو یا بک واش (Back Wash) می‌گویند. در مقاله معرفی فیلترها، جزئیات کاملی از این موارد ارائه کرده‌ایم.
  3. فیلتر کربنی: این روش شامل استفاده از یک مخزن حاوی کربن فعال است که آب را از طریق آن عبور می‌دهد و مواد آلی، رنگ، بو، طعم و مواد شیمیایی را از آب جذب می‌کند. فیلتر کربنی یکی از بهترین روش‌های تصفیه آب استخر است که می‌تواند تا 95 درصد از آلودگی‌های موجود در آب را حذف کند. این فیلتر باید به صورت دوره‌ای تعویض شود، زیرا کربن فعال پس از مدتی، خاصیت جذب خود را از دست می‌دهد.
  4. سختی گیر: این روش شامل استفاده از دستگاهی است که می‌تواند سختی آب را کاهش دهد. سختی آب به میزان املاح موجود در آب اطلاق می‌شود که می‌توانند باعث ایجاد رسوبات، خوردگی، کاهش کارایی دستگاه‌های گرمایشی و سرد کننده و افزایش مصرف مواد شوینده شوند. سختی گیر می‌تواند از روش‌های مختلفی مانند تبادل یونی، الکترولیز، اسمز معکوس و غیره برای کاهش سختی آب استفاده کند.
  5. ازن ژنراتور: این روش شامل استفاده از دستگاهی است که می‌تواند ازن از هوا تولید کرده و به آب استخر اضافه کند. ازن یکی از قوی‌ترین ضدعفونی کننده‌های طبیعی است که می‌تواند جلبک‌ها، میکروب‌ها، ویروس‌ها، قارچ‌ها، مواد آلی و مواد شیمیایی را از آب حذف کند.
  6. اشعه فرابنفش: این روش شامل استفاده از دستگاهی است که اشعه فرابنفش را به آب استخر می‌تاباند و جلبک، میکروب، ویروس، قارچ و مواد شیمیایی آب را از بین می‌برد. اشعه فرابنفش یکی از ایمن‌ترین و سازگارترین روش‌های تصفیه آب استخر است که می‌تواند تا 98 درصد از آلودگی‌های موجود در آب را نابود کند.
  7. آشغال گیر: این روش شامل استفاده از دستگاهی است که آشغال‌های بزرگ و قابل مشاهده مانند برگ‌ها، شاخه‌ها، حشرات، موها، کاغذ و غیره را از سطح آب جمع می‌کند و به زباله‌دان منتقل می‌کند. آشغال گیر یکی از ساده‌ترین و ارزان‌ترین روش‌های تصفیه آب استخر است که تا 50 درصد از آلودگی‌های موجود در آب را برداشت می‌کند. البته می‌توانید کار آنها را به کمک جاروهای استخری، تکمیل‌تر کنید.

در این نوشته هم می‌توانید مزایا و معایب هر کدام یک از این موارد تصفیه استخر را بررسی کنید. 

استفاده از مواد شیمیایی برای تصفیه آب استخر

مواد شیمیایی مورد نیاز برای نگهداری آب استخر

برای ضد عفونی کردن آب استخر، نیاز به مواد شیمیایی است که در ادامه به صورت کلی درباره آنها صحبت کرده‌ایم، اما جزئیات کامل آنها را می‌توانید در مقاله کلرزن بخوانید.

  1. کلر یکی از رایج‌ترین مواد شیمیایی استخر است که برای ضدعفونی آب استفاده می‌شود.
  2. pH آب استخر باید در محدوده 7.2 تا 7.8 باشد. برای تنظیم PH از مواد شیمیایی قلیایی یا اسیدی استفاده می‌شود.
  3. آلکالینیت کل آب استخر نشان‌دهنده ظرفیت آب برای خنثی کردن اسید است. برای تنظیم آلکالینیت کل از مواد شیمیایی مانند بی‌کربنات سدیم استفاده می‌شود.
  4. سختی کل آب استخر نشان‌دهنده مقدار یون‌های کلسیم و منیزیم در آب است. برای تنظیم سختی کل از مواد شیمیایی مانند کلرید کلسیم استفاده می‌شود.
  5. فلورین یا فلوئور برای محافظت از دندان‌ها در برابر پوسیدگی افزوده می‌شود.
پمپ استخری 2 اسب 2 اینچ بشقابی اسمارت 2DK-20HP SMART
پمپ استخری

پمپ استخری، موتور محرک و قلب تپنده جارو برقی استخر است. معمولا اگر در مورد یک جارو ی خوب برای استخر صحبت میکنیم در حالا صحبت راجع به پمپ آن هستیم. تمام زور و توان جارو از همین پمپ است.
پمپ استخری در عمل وجود خارجی با این نام ندارد. یعنی شرکت های تولید کننده پمپ آب، پمپی تحت عنوان استخری ندارند. بلکه به پمپ های بشقابی که حداقل توان 2 اسب بخار داشته باشند و ورودی و خروجی آنها حداقل 2 اینچ باشد در اصطلاح پمپ استخری می گویند.

پمپ ها دنیای بزرگی دارند.

تفاوت بین آنها علاوه بر کشور سازنده و برند و ... بر سر سیم پیچ و شفت و پروانه نیز هست. معمولا اهالی فن ترجیح می دهند پمپ آب سیم پیچ مس داشته باشد. شفت پمپ هم اگر استیل باشد خیال همه راحت می شود. پروانه پمپ هم از اهمیت زیادی برخوردار است. به ترتیب پروانه های استیل، برنج، آلومینیوم، باکالیت و ... ارزش بیشتری در پمپ دارند.

پمپ استخری روی گاری پیچ می شود تا هنگام کار با تکان و لرزه امکان افتادن از بین برود.

عکس استرینر استخری بهار پمپ
استرینر

استرینر، یا موگیر یا آشغال گیرِ پمپ، در ست آپ جارو برقی استخر، همانند تصفیه خانه استخر، قبل از پمپ آب نصب می شود. استرینر ها انواع و اقسام مختلفی دارند. استرینر چدنی، استرینر باکالیت، پلاستیکی و ...
اما ساختار همه آنها شبیه به هم است. آب از یک سو وارد می شود، و بعد از عبور از سبد، از سوی دیگر خارج می گردد. به این ترتیب زباله ها درون سبد گیر می افتند. از استرینر های چدنی و باکالیت در جاهایی استفاده می کنند که فشار زیاد است. در جاروی استخری فشار زیادی نداریم، بنابر این از استرینرهای پلاستیکی هم می توانیم استفاده کنیم.

اسکیمر خطی متوسط مارتینی | اسکیمر استخر
اسکیمر

اسکیمر وسیله ایست جهت جمع آوری کف، برگ و سایر اجسام شناور در سطح آب استخر. اسکیمر که در زبان انگلیسی Skimmer نوشته می شود به معنای کفگیر می باشد. دلیل انتخاب این نام برای این وسیله هم همین است. اسکیمر در قسمت فوقانی دیواره استخر نصب می شود. اسکیمرها ممکن است دارای یک یا دو دهانه باشند. در اسکیمر های دو دهانه، یک دهانه به در راستای عمود به سمت بالا و دهانه دیگر در محور افق روی دیواره داخلی استخر قرار میگیرد. جانمایی اسکیمر ها در استخر باید به گونه ای باشد که دقیقا روبری دمنده (فوت کن) های استخر قرار بگیرند. ارتفاع نصب اسکیمر باید به گونه ای محاسبه شود که آب در آکس میانی اسکیمر قرار بگیرد. با توجه به تنوع زیاد اسکیمر در بازار، و تفاوت در سایز دهانه، سایز خروجی، فاصله دهانه افقی با دهانه عمودی و … بهتر است قبل از جانمایی آن “چه از نظر جانمایی و چه از نظر ارتفاع در دیواره استخر” نسبت به تهیه اسکیمر اقدام نمایید.

برگ گیر استخر پلاستیکی شاین Shine
برگ گیر

برگ گیر استخر وسیله ای پرکاربرد است. هر جایی که استخر هست، وجود یک برگ گیر هم جهت نظافت سطح آب نیاز است.

نگهداری از سیستم تصفیه استخر

برای اینکه سیستم تصفیه استخر به درستی کار کند، باید مراحل نگهداری آن را هم جدی بگیرید. این موارد در ادامه اشاره شده‌اند:

  • تمیز کردن فیلتر: فیلترها بسته به طول عمری که دارند، باید هر چند وقت یکبار تعویض شوند. برای مثال این بازه‌های زمانی، طول عمر مفید فیلترهای شنی را نشان می‌دهد:
  • فیلتر شنی گالوانیزه: عمر مفید بین ۱ الی ۳ سال
  • فیلتر شنی پلاستیکی و فایبر گلاس : ۳ الی ۷ سال
  • فیلتر شنی استیل: بسته به ضخامت ورق تا بالای 50 سال
  • تعویض فیلتر: فیلتر معمولاً هر 5 تا 7 سال باید تعویض شود.
  • چک کردن پمپ: پمپ باید به طور منظم برای خرابی یا آسیب بررسی شود.
  • تست آب: آب استخر باید به طور منظم برای اطمینان از کیفیت مناسب آزمایش شود.

پایان کار تصفیه استخر

استخرها به عنوان یک مکان تفریحی و ورزشی محبوب، نیاز به مراقبت و نگهداری دارند تا آب آنها همواره در بهترین کیفیت باشد. به همین علت، تصفیه استخر یکی از مراحل حیاتی در نگهداری استخر است که تأثیر زیادی بر تجربه شناگران و دوام استخر دارد. در صورتی که نیاز به تامین دستگاه‌ها و مواد مورد نیاز برای اینکار هستید، می‌توانید به راحتی و با اطمینان کامل از قیمت‌های منصفانه و کیفیت مورد قبول از فروشگاه زازاکالا خریدهای خود را انجام دهید. همچنین امکان دریافت مشاوره رایگان قبل از انتخاب نیز برای شما فراهم شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *