نظافت استخر

معرفی انواع کلرزن استخر برای تصفیه بهتر

انواع کلرزن استخر برای تصفیه آب

انواع کلرزن استخر

آنچه در این نوشته خواهید خواند: 

  • • کلر چطور آب استخر را تصفیه می‌کند؟
  • • میزان کلر مورد نیاز آب استخر چقدر است؟
  • • انواع کلرزن استخر
  • • چطور کلرزن مناسب انتخاب کنیم؟
  • • موارد جایگزین به جای کلر
  • • قیمت انواع کلر زن استخر
  • • زمان مناسب برای افزودن کلر به استخر
  • • پایان بحث کلرزن استخر

آب استخرها نیاز به حفظ کیفیت و سلامت دارند تا برای شناگران امکان یک شنای لذت‌بخش و بهداشتی را فراهم کنند. یکی از راه‌های رسیدن به این هدف، استفاده از انواع کلرزن استخر و کنترل مقدار pH آب استخر است. کلر یکی از رایج‌ترین مواد شیمیایی مورد استفاده برای ضدعفونی آب استخر است و می‌تواند باکتری‌ها، ویروس‌ها، جلبک‌ها و سایر میکروب‌های مضر را از بین برده و آب استخر را برای شنا، سالم و ایمن نگه دارد. در ادامه انواع کلرزن را برای تصفیه آب معرفی کرده‌ایم. با ما همراه باشید.

کیت کلرسنج PH سنج واهب Vaheb

3,000,000 ریال
کیت کلرسنج PH سنج واهب Vaheb
مناسب برای استخر های خانگی، ویلایی، آموزشی و مسابقات

شناور قرص کلر استخر | سبد قرص کلر سفینه ای TSco

قیمت اصلی 2,500,000 ریال بود.قیمت فعلی 1,750,000 ریال است.
شناور قرص کلر استخر | سبد قرص کلر سفینه ای TSco
با کفیت و مرغوب کلرزن شناور جهت ثابت نگه داشتن میزان کلر استخر برای آشنایی با نحوه استفاده بخش توضیحات را ملاحظه کنید. برای مشاهده سایر مشخصات فنی به قسمت “توضیحات تکمیلی” در همین صفحه مراجعه بفرمایید.

پودر کلر استخری فله کیلویی درجه1 | Ca(ClO)2 | هیپوکلریت کلسیم

قیمت اصلی 1,000,000 ریال بود.قیمت فعلی 770,000 ریال است.
پودر کلر استخری فله کیلویی درجه1 | Ca(ClO)2 |هیپوکلریت کلسیم
70% به راحتی در آب حل می شود. با کیفیت و مرغوب جهت تمیزی، بهداشت و ضدعفونی آب استخر ارسال فوری حداقل مقدار سفارش 1 کیلوگرم قیمت اعلامی بابت هر کیلو از محصول می باشد. برای آشنایی با نحوه استفاده و مقدار مصرف، بخش توضیحات را ملاحظه کنید. برای مشاهده سایر مشخصات فنی به قسمت “توضیحات تکمیلی” در همین صفحه مراجعه بفرمایید.
ضمانت اصالت و سلامت فیزیکی کالا

کلر استخر 70% خارجی شاین Shine

قیمت اصلی 2,000,000 ریال بود.قیمت فعلی 1,000,000 ریال است.
کلر استخر 70% خارجی شاین Shine
70% به راحتی در آب حل می شود. با کیفیت و مرغوب 800 گرم جهت تمیزی، بهداشت و ضدعفونی آب استخر برای آشنایی با نحوه استفاده و مقدار مصرف، بخش توضیحات را ملاحظه کنید. برای مشاهده سایر مشخصات فنی به قسمت “توضیحات تکمیلی” در همین صفحه مراجعه بفرمایید.

کلر چطور آب استخر را تصفیه می‌کند؟

کلر (Cl) یک ماده شیمیایی اکسید کننده است که می‌تواند باکتری‌ها، ویروس‌ها، جلبک‌ها و سایر میکروب‌های مضر را از بین ببرد. هنگامی که کلر به آب استخر اضافه می‌شود، با آب واکنش می‌دهد و اسید هیپوکلروز تولید می‌کند. اسید هیپوکلروز یک ماده اکسید‌کننده قوی است که میکروب‌ها را از بین می‌برد. کلر همچنین می‌تواند با اکسید کردن به از بین بردن جلبک‌ها کمک کند. جلبک‌ها موجوداتی هستند که در آب‌های گرم و کم‌نور رشد می‌کنند.

علاوه بر ضدعفونی و جلوگیری از رشد جلبک، کلر همچنین می‌تواند به بهبود شفافیت و رنگ آب استخر کمک کند. چرا که با اکسید کردن مواد آلی موجود در آب، آنها را از بین می‌برد و آب استخر را شفاف‌تر می‌کند. 

بنابراین می‌توانیم کلر را یکی از اجزا اصلی تصفیه آب استخر در نظر بگیریم. 

میزان کلر مورد نیاز آب استخر چقدر است؟

میزان کلر مورد نیاز برای آب استخر به عوامل مختلفی مانند اندازه استخر، میزان استفاده از آب استخر، دمای آب و میزان آلودگی آب استخر بستگی دارد. با این حال توصیه می‌شود که میزان کلر آب استخر بین 1 تا 3 قسمت در میلیون (ppm) نگهداری شود.

اگر میزان کلر آب استخر بیش از حد باشد، باعث تحریک پوست، چشم‌ها و دستگاه تنفسی می‌شود و افرادی که به صورت ذاتی به چنین موادی آلرژی دارند، بیشتر در معرض آسیب قرار می‌گیرند. همچنین، میزان بالای کلر باعث ایجاد بوی کلر در آب استخر می‌شود.

از طرف دیگر، اگر میزان کلر آب استخر کمتر از حد باشد، نمی‌تواند به طور موثری میکروب‌ها و جلبک‌ها را از بین ببرد و آب استخر را ایمن و سالم نگه دارد.

به همین علت برای کنترل میزان کلر آب استخر، باید از دستگاه‌های کلرسنج استفاده کرد. دستگاه‌های کلرسنج میزان کلر موجود در آب استخر را اندازه‌گیری می‌کنند که در ادامه درباره هر کدام از آنها صحبت کرده‌ایم:

انواع کلرزن استخر

کلرزن های استخر در مدل‌های مختلفی وجود دارند و شما می‌توانید بسته به نوع استخر و شرایط آن، یکی از موارد زیر را انتخاب کنید:

کلرزن شناور

کلرزن شناور ساده‌ترین و کم‌هزینه‌ترین نوع کلرزن است. در این نوع کلرزن، قرص‌های کلر در یک سبد قرار می‌گیرند و در سطح آب استخر شناور می‌شوند. پس از آن، قرص‌های کلر به تدریج در آب حل می‌شوند و کلر را به آب استخر اضافه می‌کنند.

کلرزن شناور

کلرزن شناور ساده‌ترین و کم‌هزینه‌ترین نوع کلرزن است. در این نوع کلرزن، قرص‌های کلر در یک سبد قرار می‌گیرند و در سطح آب استخر شناور می‌شوند. پس از آن، قرص‌های کلر به تدریج در آب حل می‌شوند و کلر را به آب استخر اضافه می‌کنند.

کلرزن خطی

کلرزن خطی در مسیر لوله‌های آب استخر قرار می‌گیرد و کلر را به آب استخر تزریق می‌کند. این نوع کلرزن نسبت به انواع شناور دقت بیشتری در تزریق کلر دارد و می‌تواند کلر را به طور یکنواخت در کل استخر توزیع کند.

کلرزن آفلاین

کلرزن آفلاین در خارج از استخر قرار می‌گیرد و کلر را به آب استخر تزریق می‌کند. این نوع کلرزن معمولاً برای استخرهای بزرگ و عمومی استفاده می‌شود. این مدل، از روش‌های سنتی برای حفظ بهداشت آب استخر است که در آن پودرهای حاوی کلر به صورت مستقیم به آب افزوده می‌شوند.

کلرزن آنلاین

کلرزن آنلاین در داخل استخر قرار می‌گیرد و کلر را به طور خودکار به آب استخر تزریق می‌کند. این نوع کلرزن معمولاً برای استخرهای کوچک و خانگی استفاده می‌شود تا سطح کلر در حد مطلوب باقی بماند.

کلرزن نمکی

در این نوع کلرزن، آب استخر با نمک تصفیه می‌شود. نمک در آب استخر به کلر تبدیل می‌شود و آب استخر را ضدعفونی می‌کند.

کلرزن اکسید کننده

کلرزن اکسید کننده از مواد شیمیایی دیگری مانند پرکلرین یا هیپوکلریت پتاسیم برای ضدعفونی آب استخر استفاده می‌کند.

کلرسنج برای اندازه گیری کلر درون آب استخر

معرفی کلرسنج و pH سنج

برای کنترل میزان کلر و pH آب استخر، از دستگاه‌های کلرسنج و pH سنج استفاده می‌شود. کلرسنج میزان کلر موجود در آب استخر و pH سنج هم میزان اسیدیته یا قلیایی بودن آب استخر را اندازه‌گیری می‌کند. چرا که میزان کلر و pH آب استخر باید در حد مناسبی نگه داشته شود تا آب استخر سالم و ایمن باشد.

کیت کلرسنج

کیت‌های کلرسنج شامل مواد شیمیایی خاص و تسترها برای اندازه‌گیری مقدار کلر در آب استخر هستند. این کیت‌ها به شناگران اجازه می‌دهند تا به سادگی و به صورت مداوم مقدار کلر را اندازه‌گیری و اقدامات لازم را برای تنظیم آن انجام دهند.

البته تکنولوژی‌های مورد استفاده برای سنجش کلر در حال بروز شدن هستند و شما می‌توانید با بررسی آنها، مدل‌های دیگری را انتخاب کنید.

کیت pH سنج

کیت‌های pH سنج هم ابزارهای مهمی هستند که به شناگران اجازه می‌دهند تا سطح pH آب را اندازه‌گیری کنند.  پ هاش مناسب برای آب استخر بین 7.2 و 7.8 است و کیت‌های pH سنج این امکان را فراهم می‌کنند تا این مقدار را در حد ایده‌آل نگه دارند.

علاوه بر کیت‌های معمولی، دستگاه‌های الکترونیکی هم برای اندازه‌گیری دقیق مقادیر کلر و pH در آب استخر مورد استفاده قرار می‌گیرند. این دستگاه‌ها اغلب با قابلیت اتصال به سیستم‌های هوشمند و نمایشگرهای دیجیتال همراه هستند.

موارد جایگزین به جای کلر

کلر یکی از رایج‌ترین مواد شیمیایی مورد استفاده برای ضدعفونی آب استخر است. با این حال، کلر دارای برخی معایب هم هست:

  • باعث تحریک پوست، چشم‌ها و دستگاه تنفسی می‌شود.
  • باعث ایجاد بوی کلر در آب استخر می‌شود.
  • می‌تواند به تجهیزات استخر آسیب برساند.

گرچه همه این معایب زمانی اتفاق می‌افتد که بیش از مقدار لازم کلر به آب اضافه شود، اما برخی از افراد به دنبال مواد جایگزینی برای کلر در تصفیه استخر هستند. برخی از مواد جایگزین کلر عبارتند از:

برم

برم شبیه به کلر است و می‌تواند به طور موثری میکروب‌ها و جلبک‌ها را از بین ببرد. با این حال، برم نسبت به کلر گران‌تر است و می‌تواند باعث ایجاد بوی بدتری در آب استخر شود.

اکسیژن فعال

اکسیژن فعال یک ماده اکسید کننده قوی است که می‌تواند به طور موثری میکروب‌ها و جلبک‌ها را از بین ببرد. اکسیژن فعال نسبت به کلر ایمن‌تر است و بوی کمتری دارد. با این حال، اکسیژن فعال می‌تواند باعث ایجاد حباب‌هایی در آب استخر شود که برای شناگران و تجهیزات استخر مضر است.

نمک

در سیستم‌های کلرزن نمکی، آب استخر با نمک تصفیه می‌شود. نمک در آب استخر به کلر تبدیل می‌شود و آب استخر را ضدعفونی می‌کند. سیستم‌های کلرزن نمکی نسبت به کلر ایمن‌تر هستند و بوی کمتری دارند. با این حال، سیستم‌های کلرزن نمکی گران‌تر هستند و نیاز به نگهداری بیشتری دارند.

یو وی

سیستم‌های یو وی از اشعه ماوراء بنفش برای از بین بردن میکروب‌ها و جلبک‌ها استفاده می‌کنند. سیستم‌های یو وی نسبت به کلر ایمن‌تر هستند و بوی کمتری دارند. با این حال، سیستم‌های یو وی می‌توانند گران‌تر باشند و نیاز به نگهداری بیشتری دارند.

تصفیه آب استخر با نمک

قیمت انواع کلر زن استخر

قیمت انواع کلرزن به عوامل مختلفی مانند نوع کلرزن، اندازه دستگاه، کیفیت ساخت، برند و کشور سازنده بستگی دارد. در ادامه جزئیات هر کدام از این موارد را بررسی کرده‌ایم:

  • کلرزن‌ها را می‌توانیم براساس تقسیم‌بندی دیگری به انواع مایع و جامد هم تقسیم کنیم. انواع مایع معمولاً گران‌تر از کلرزن‌های جامد هستند.
  • اندازه دستگاه هم بر قیمت کلرزن تأثیر می‌گذارد. دستگاه‌های کلرزن بزرگ‌تر معمولاً گران‌تر از دستگاه‌های کلرزن کوچک‌تر هستند.
  • کیفیت ساخت هم بر قیمت کلرزن تأثیر می‌گذارد. دستگاه‌های کلرزن با کیفیت ساخت بالاتر معمولاً گران‌تر از دستگاه‌های کلرزن با کیفیت ساخت پایین‌تر هستند.
  • برند هم بر قیمت کلرزن تأثیر می‌گذارد. برندهای معتبر معمولاً قیمت بالاتری نسبت به برندهای ناشناخته دارند.
  • کلرزن‌های تولید شده در کشورهای پیشرفته معمولاً گران‌تر از کلرزن‌های تولید شده در کشورهای در حال توسعه هستند.

زمان مناسب برای افزودن کلر به استخر

زمان مناسب برای اضافه کردن کلر به آب استخر، پس از انجام سایر مراحل تصفیه استخر است. این مراحل موارد زیر هستند:

  • تصفیه مکانیکی: این مرحله شامل فیلتراسیون آب استخر برای حذف ذرات معلق است.
  • تعادل pH: pH آب استخر باید در محدوده 7.2 تا 7.8 باشد.
  • تصفیه شیمیایی: این مرحله شامل اضافه کردن مواد شیمیایی مانند کلر، سولفات مس و غیره برای از بین بردن میکروب‌ها و جلبک‌ها است.
پایان بحث کلرزن استخر
کلرزن یکی از مهم‌ترین تجهیزات برای نگهداری از استخر است. برای انتخاب نوع کلرزن مناسب، باید عوامل مختلفی را در نظر گرفت. همچنین، برای کنترل میزان کلر و pH آب استخر، باید از دستگاه‌های کلرسنج و pH سنج استفاده کرد. همچنین استفاده از انواع کلرزن استخر و کنترل دقیق pH آب اهمیت بسیاری در حفظ بهداشت و کیفیت آب استخر دارد. برای تهیه انواع کلر زن استخر در قیمت‌های مناسب و کیفیت قابل قبول، می‌توانید از طریق زازاکالا اقدام کنید. ما یکی از بهترین و بزرگ‌ترین مجموعه‌های تولید و عرضه انواع ابزارآلات و خدمات مربوط به استخر هستیم و می‌توانید با استفاده از پشتیبانی رایگان، انتخاب بهتری هم برای محصول مورد نظر خود داشته باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *