استخر، سونا و جکوزی, تجهیزات استخر, نظافت استخر, نگهداری استخر

راز پاکیزگی: نگاهی نزدیک به تفاوت فیلتر شنی و کارتریجی

مقایسه و بررسی تفاوت فیلتر شنی و کارتریجی استخر

وقتی صحبت به نظافت استخر می‌رسد، انتخاب فیلتر مناسب، وزنه سنگینی برای رسیدن به هدف پاکیزگی دارد و اینجاست که افرادی که فیلترها را بررسی می‌کنند، با یک سوال مهم روبرو می شوند تفاوت فیلتر شنی و کارتریجی در چیست و کدام یک برای استخر من مناسب است؟ این سوال مهم و دقیق، موضوع مورد بحث ما در زازاکالاست؛ خوشحال می‌شویم در ادامه مسیر همراه ما باشید تا با همدیگر به پاسخ این سوال را بررسی کنیم.

اول از همه فیلترهای استخر را معرفی کنیم

سه نوع اصلی فیلتر برای استخرها مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ فیلترهای شنی، کارتریجی و دیاتومه‌ای. اما در ادامه مورد اول و دوم را دقیق‌تر معرفی می‌کنیم تا بتوانیم تفاوت فیلتر شنی و کارتریجی را راحت‌تر بررسی کنیم:

فیلترهای شنی استخر

بررسی ویژگی های فیلتر شنی

فیلترهای شنی از شن و ماسه درجه بندی شده مخصوص ساخته شده‌اند و مکانیزم عملکرد آنها به این شکل است:

آب از داخل یک مخزن پر از ماسه درجه‌بندی شده عبور می‌کند و خاک و زباله‌های کوچکی به اندازه 20 میکرون را به دام می‌اندازد. ذرات به دام افتاده در طول زمان انباشته می‌شوند و نیاز به شستشوی معکوس دوره‌ای دارند که جریان آب را معکوس می‌کند تا کثیفی‌ها خارج شود.

اما شستشوی معکوس فیلتر شنی چیست؟

شستشوی فیلتر شنی

شستشوی معکوس یک روش استاندارد نگهداری برای فیلترهای شنی است. این روش شامل معکوس کردن جریان آب برای تمیز کردن بستر شن و ماسه است. البته شستشوی معکوس منجر به هدر رفت آب شود، اما این یک فرآیند ساده است که می‌تواند نسبتاً سریع انجام شود.

نگهداری فیلترهای شنی

برای از بین بردن کثیفی‌های انباشته شده این فیلترها هر چند هفته یکبار نیاز به شستشوی معکوس است که می‌تواند وقت‌گیر باشد و منجر به اتلاف آب شود. شن و ماسه هم باید هر 5-7 سال یکبار تعویض شود.

هزینه فیلترهای شنی

فیلترهای شنی معمولاً در مقایسه با فیلترهای کارتریجی مقرون به صرفه‌تر هستند. البته ماسه جایگزین به صورت دوره‌ای مورد نیاز است، اما هزینه‌های کلی تعمیر و نگهداری معمولا کمتر از نوع کارتریجی است.

کارایی فیلتر شنی

تفاوت فیلتر شنی و کارتریجی از جهت کارایی و عملکرد

فیلترهای شنی در از بین بردن ذرات بزرگتر و زباله‌ها موثر هستند و ممکن است برای حذف ذرات ریزتر نیاز به افزودن فلوکولانت یا شفاف کننده داشته باشید. اما به طور کلی نیاز به نگهداری کمتری دارند.

فیلترهای کارتریجی استخر

فیلترهای کارتریج از یک کارتریج پلی استر پلیسه‌دار به عنوان محیط فیلتر استفاده می‌کنند و مکانیسم فیلتراسیون آنها به این شکل است که آب از طریق کارتریج‌های پارچه‌ای چین‌دار و قابل استفاده مجدد جریان می‌یابد که ذرات کوچکی به اندازه 10 میکرون را جذب می‌کند. این کارتریج ها معمولاً هر 3 تا 4 سال یکبار نیاز به تعویض گهگاهی دارند.

نگهداری فیلتر کارتریجی

تفاوت فیلتر شنی و کارتریجی از جهت شستشو و نگهداری

بسته به استفاده فیلتر کارتریج معمولاً هر 2 تا 4 هفته یکبار به تمیز کردن منظم کارتریج‌ها با شلنگ نیاز دارد. کارتریج‌ها هر 3-4 سال یکبار نیاز به تعویض دارند.

هزینه فیلترهای کارتریجی

فیلترهای کارتریج در مقایسه با فیلترهای شنی هزینه اولیه بالاتری دارند. با این حال، نیازهای نگهداری کمتر و بهره‌وری انرژی مناسب آنها ممکن است هزینه کلی را در دراز مدت متعادل کند.

کارایی فیلتر کارتریجی

فیلترهای کارتریج در به دام انداختن ذرات کوچکتر عالی هستند و شفافیت آب را عالی ارائه می‌دهند. به عبارتی دیگر، فیلترهای کارتریج معمولاً دو برابر بیشتر از فیلترهای شنی آلودگی و زباله را از بین می برند. آنها در گرفتن زباله بدون نیاز به کمک‌های شیمیایی اضافی کارآمدتر هستند. به این ترتیب می‌توانند به‌ویژه برای استخرهایی با بارهای سنگین حمام کردن یا قرار گرفتن مکرر در معرض گرد‌و‌غبار مفید باشند. همچنین این فیلترها بسته به نوع استفاده ممکن است نیاز به تمیز کردن مکرر داشته باشند، اما در مقایسه با شستشوی معکوس فیلتر شنی، آب کمتری در هنگام تمیز کردن مصرف می کنند.

بعد از معرفی دو نوع فیلتر مورد بحث، سوالات زیر را باید پاسخ دهیم:

انتخاب فیلتر استخر مناسب را چطور انجام دهیم؟

برای انتخاب فیلتر باید چند ویژگی را در نظر بگیرید تا با در نظر گرفتن تفاوت فیلتر شنی و کارتریجی، بتوانید معیار و مقایسه مناسبی انجام دهید و پس از آن تصمیم بگیرید، اما این ویژگی‌ها را در ادامه بررسی کرده‌ایم:

اندازه استخر و کاربرد

اندازه و ابعاد استخر موثر در انتخاب فیلتر استخر

در استخرهای بزرگتر با استفاده زیاد، فیلترهای شنی به دلیل ظرفیتی که برای رسیدگی به حجم بیشتر آب دارند، ممکن است مناسب‌تر باشند. اما فیلترهای کارتریج اغلب برای استخرهای کوچکتر یا آنهایی که افراد زیادی در آن شنا نمی‌کنند، ترجیح داده می‌شوند، جایی که فیلتراسیون ظریف آنها می‌تواند تفاوت قابل توجهی در کیفیت آب ایجاد کند.

اولویت‌های تعمیر و نگهداری

نکته دیگر درباره تفاوت فیلتر شنی و کارتریجی بحث اولویت شما در تعمیر و نگهداری است: تمایل خود را برای انجام وظایف تعمیر و نگهداری در نظر بگیرید. اگر فرآیند شستشوی معکوس سریع را ترجیح می‌دهید، ممکن است فیلتر شنی ترجیح داده شود. اگر از تمیز کردن گاه به گاه کارتریج مشکلی ندارید، فیلتر کارتریج می‌تواند مناسب باشد.

بهره‌وری آب

اگر صرفه‌جویی در مصرف آب برای شما یک نگرانی است، فیلترهای شنی ممکن است به دلیل فرآیند شستشوی معکوس با آب که آب زیادی هدر می‌دهند، بهترین انتخاب نباشند. بنابراین فیلترهای کارتریجی، با نیاز کمتر برای مصرف آب، ممکن است گزینه سازگارتری برای محیط زیست باشند.

این نکته را نیز از یاد نبرید:

فیلترهای کارتریج اغلب برای استخرهای روی زمین به دلیل اندازه کوچکتر و نگهداری آسان‌تر ترجیح داده می‌شوند. برخی از اسپاها و استخرهای روی زمین دارای یک کارتریج در کفگیر هم هستند.

بررسی برندهای مختلف و قیمت

باید در حین مقایسه تفاوت فیلتر شنی و کارتریجی برندهای مختلف و میزان کیفیت آنها را هم بررسی کنید. چرا که اگر نتوانید برندهای معتبر که محصولات باکیفیتی را ارائه می‌دهند، تهیه کنید، نتیجه با وجود انتخاب درست فیلتر، همچنان رضایت‌بخش نخواهد بود. برندهای معتبری که فیلترهای شنی و کارتریجی را ارائه می‌دهند، ایمکس، اطلس پول، هایوارد، آسترال، سیپو، لسوئیم، هایواتر، آکواژن و اسپا هستند.

مشورت با متخصصان

در انتخاب فیلتر مناسب با دانستن همه تفاوت فیلتر شنی و کارتریجی بهتر است همچنان با یک متخصص مشورت کنید، چرا که ممکن است موضوعی از دید شما پنهان مانده باشد و به همین علت نتوانید تصمیم‌گیری درستی انجام دهید. برای اینکار هم می‌توانید از راهنمایی تخصصی پشتیبان‌های ما در زازاکالا کمک بگیرید.

با دانستن تفاوت فیلتر شنی و کارتریج چطور تصمیم بگیریم؟

در بحث فیلتر شنی و کارتریج، انتخاب در نهایت به نیازهای خاص استخر، ترجیحات تعمیر و نگهداری و ملاحظات بودجه شما بستگی دارد. هر دو فیلتر مزایای خود را دارند و درک تفاوت های آنها به شما کمک می کند تا تصمیمی آگاهانه بگیرید تا آب استخر خود را شفاف و جذاب نگه دارید. در صورتی که نیاز به راهنمایی بیشتر برای انتخاب فیلتر مناسب دارید، می‌توانید روی کمک کارشناسان ما در زازاکالا نیز حساب کنید و با مشورت آنها، انتخاب بهتری داشته باشید. همچنین تمامی فیلترهای مورد نیاز استخر را می‌توانید در فروشگاه زازا با قیمت بسیار مناسب و کیفیت عالی تهیه کنید و در عین حال عضو باشگاه مشتریان زازا شوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *