نظافت استخر, نگهداری استخر

10 نکته برای حفظ سلامت آب و نگهداری استخر

نکات مهم در نگهداری استخر و حفظ سلامت آب

سالم و تمیز نگاه داشتن آب استخر کار ساده‌ای نیست و مسئولیت مهم و بزرگی برای صاحبان استخر خانگی و البته تجاری است، اما شدنی و ممکن است و کافی است حواستان را جمع کنید تا به طور مداوم و در دوره‌های مشخصی کارهای لازم برای حفظ سلامت آب و نگهداری استخر را اجرا کنید. این راه‌حل‌ها و کارها را در ادامه بررسی کرده‌ایم؛ با ما همراه باشید.

برای سلامت آب و نگهداری استخر چه کاری باید انجام دهید؟

اگر صاحب یک استخر خانگی و یا حتی تجاری هستید و تمام مسئولیت نگهداری استخر و نظافت آن به عهده خودتان است، پیشنهاد می‌کنیم راه‌های زیر را به صورت متوالی و دقیق انجام دهید تا آب سالمی را برای شنا کردن در اختیار داشته باشید:

1. تعادل شیمیایی استخر خود را به طور معمول آزمایش کنید

استفاده از تجهیزات و مواد شیمیایی برای حفظ سلامت آب و نگهداری استخر

آزمایش آب استخر یکی از مهمترین اقداماتی است که باید برای استخر خود انجام دهید. برای اینکار می‌توانید یک کیت تست و سنجش آب را از هر یک از فروشگاه‌های آنلاین فروش تجهیزات استخر خریداری کنید تا از سطوح شیمیایی استخر خود مطلع شوید. برای استفاده باید این کیت‌ها را از آب استخر پر کنید و چند قطره از محلول ارائه شده را در آن اضافه کنید. پس از چند ثانیه، رنگ در لیوان آزمایش تغییر می‌کند. حالا با توجه به این اطلاعات، شما می‌توانید بگویید چه محصولاتی را باید به استخر خود اضافه کنید تا آب آن برای أنواع پوست سازگار باشد و سلامتی افراد را به خطر نیندازد.

2. اگر خیلی مشغول هستید: یک متخصص استخدام کنید

بسیاری از صاحبان استخر معتقدند که می‌توانند با نگهداری از استخر خود هزینه‌ها را کاهش دهند. با این حال، با گذشت زمان ممکن است فراموش کنند که ضدعفونی‌کننده‌ها، اکسیدکننده‌ها و متعادل‌کننده‌های مهم آب را اضافه کنند و این موضوع در نهایت منجر به آسیب رساندن به استخر یا سیستم‌های آن می‌شود که خود هزینه‌های بیشتری در درازمدت به همراه خواهد داشت.

بنابراین اگر برای چندین بار فرایند تمیز کردن و تصفیه استخر را فراموش کردید، پیشنهاد می‌کنیم از یک متخصص کمک بگیرید و برنامه مشخصی برای انجام کارهای نظافت و حفظ سلامت آب با آن فرد ترتیب دهید. به این ترتیب در دراز مدت از هزینه‌های زیاد جلوگیری خواهید کرد و نگهداری استخر یک روال منظم خواهد داشت.

3. تمیز کردن فیلتر و سبد استخر

استفاده از فیلتر برای تمیزی آب و نگهداری استخر

فیلتر استخر یکی از مهم‌ترین بخش‌هایی است که باید حواستان به آن باشد و به طور مداوم موارد مزاجم مانند  حشرات، خاک و جلبک‌ها را از آنها پاک کنید. بنابراین مطمئن شوید که سبد کفگیر و سبد صافی خود را هر زمان که با زباله پر می‌شوند یا حداقل هر هفته تمیز کنید. برای اینکار باید درب دستگاه را برداشته و وسایل داخل سبدها را دور بریزید و اگر به طور معمول این سبدها را تمیز کنید، فیلتر استخر کارآمدتر به وظیفه خود عمل خواهد کرد. همچنین هر زمان که جریان آب به داخل استخر ضعیف شد یا میزان فشار روی فیلتر شما بیشتر از فشار شروع شده است، باید فیلتر استخر خود را بشویید. برای اینکار باید از شستشوی معکوس استفاده کنید تا کثیفی جمع شده در فیلترها را از بین ببرید؛ اما یادتان باشد با خواندن مقاله جلوگیری از کم شدن آب استخر، راه صرفه‌جویی در مصرف آب را در حین این کار یاد بگیرید.

فقط برای اینکه تاکید بیشتری کرده باشیم، باید بگوییم اگر فیلتر، شستشوی معکوس نشود و پر از کثیفی بماند، گردش آب و نگهداری استخر به شدت تحت تاثیر قرار می‌گیرد . علاوه بر این، ممکن است تاثیرات منفی روی پوست بگذارد.

4. مقدار و نوع مناسب کلر را اعمال کنید

استفاده مقدار مناسب کلر در همه استخرها، می‌تواند بسیار مهم باشد. استفاده بیش از حد از کلر می‌تواند بر مراقبت از پوست شما تأثیر بگذارد و باعث ایجاد مجموعه‌ای از مشکلات سلامتی مانند سوزش پوست و چشم و همچنین مشکلات تنفسی شود. گرچه به طور مفصل‌تری در مقاله کلر زن استخر، میزان این ماده و نحوه استفاده از آن را آموزش داده‌ایم، اما همچنان می‌توانید با کمک گرفتن از یک متخصص، انجام اینکار را ساده‌تر کنید. بسیار مهم است که از کدام کلر در استخر تجاری یا خانگی خود استفاده کنید، اما این نکته را فراموش نکنید که در هر حالت باید سطح کلر بین 1 تا 3 ppm (مخفف واحد parts per million) حفظ شود تا هم آب سالم در استخر داشته باشید و هم پوست شما در معرض حساسیست قرار نگیرد.

5. سطح مناسب pH را حفظ کنید

برای حفظ سلامت آب استخر، حفظ سطح pH بسیار مهم است. به طور کلی، سطح pH یک استخر باید در محدوده 7.4 تا 7.6 قرار بگیرد. اگر سطح ph استخر زیر این مقدار باشد، محیط خیلی اسیدی و بالاتر از آن محیط خیلی بازی است. اگر این اتفاق افتاد، برای حفظ سطح مناسب باید به متعادل کننده‌های pH اعتماد کنید. آب اسیدی خورنده است و آب بیش از حد بازی می‌تواند باعث تشکیل رسوب شود و به این ترتیب فرایند نگهداری استخر به مخاطره می‌افتد.

6. اسید سیانوریک صحیح را انتخاب کنید

اسید سیانوریک برای حفظ کلر در نگهداری استخر

اسید سیانوریک باید در همه استخرها استفاده شود، به خصوص اگر در یک منطقه آفتابی زندگی می کنید. این محصول نقش محافظتی از کلر در برابر نور خورشید را دارد. بدون این محصول، هنگامی که خورشید ظاهر می‌شود، کلر سریع از بین می‌رود و عدم وجود کلر، محیط را برای رشد باکتری‌ها آسان‌تر و سریع‌تر می‌کند. البته میزان طبیعی برای اسید سیانیک حدود 50 پی پی ام است. بنابراین در نگهداری از استخر، اسید سیانوریک نقش مهمی دارد.

7. به طور مرتب به استخر شوک بدهید

شوک زدن مرتب استخر بسیار مهم است. شوک زمانی رخ می‌دهد که شما به طور موقت سطح کلر را به چیزی که کلرزنی نقطه شکست می‌گویند _برای از بین بردن باکتری‌های ناخواسته_ افزایش دهید. بسیاری از متخصصان پیشنهاد می‌کنند که حداقل هفته‌ای یک بار به استخر خود شوک بزنید تا مواد زائد ناخواسته ناشی از عرق، لوسیون برنزه کننده یا هر ماده غیرطبیعی که ممکن است به استخر شما حمله کند، از بین برود. تکان دادن استخر شما باعث شکسته شدن یا اکسید شدن ترکیبات آلی می شود که می‌توانند به کلر و همچنین کلرامین‌ها متصل شوند. اگر متوجه شدید استخر شما بوی کلر آزاردهنده‌ای دارد، استخر به اندازه کافی شوکه نشده است و کلرامین ها در استخرها و اسپاها وجود دارند.

8. برای نگهداری استخر، تمیزکاری را جدی بگیرید!

در نهایت، شما می خواهید استخر خود را تمیز نگه دارید تا سلامت استخر را حفظ کنید. این بدان معنی است که شما باید به طور معمول برگ ها، شاخه ها و هر ماده دیگری را که ممکن است در استخر شما بیفتد را حذف کنید. مطمئن شوید که درب کفگیر شما ترک نخورده و به خوبی کار می کند. همچنین ممکن است بخواهید به طور مداوم از استخر با یک توری دستی استفاده کنید تا از ریزش زباله های شناور به پایین جلوگیری کنید. علاوه بر این، برای جلوگیری از رشد جلبک ها، می خواهید دیواره های بیرونی و کف استخر را مسواک بزنید. بسیاری از صاحبان استخر نیز روی جاروبرقی استخر سرمایه گذاری می کنند که می تواند بیشتر مسواک زدن را برای شما انجام دهد. اطمینان حاصل کنید که جاروبرقی مناسب را انتخاب کرده و هر هفته از آن استفاده کنید.

9. سطح آب استخر خود را حفظ کنید

استفاده از اسکیمر برای حفظ آب و نگهداری استخر

به طور کلی، تبخیر باعث کاهش سطح آب در ماه‌های گرم و داغ تابستان می‌شود. در چنین شرایطی سوال این است که سطح آب مناسب برای استخر شما چقدر است؟ برای اینکار می‌توانید از کفگیر (skimmer) کمک بگیرید تا سطح آب استخر را تعیین کنید. اما به طور کلی آب موجود در استخر باید حداقل از نیمه تا ¾ مسیر بالا روی صفحه کفگیر در داخل استخر باشد.

یادتان باشد اگر آب استخر خیلی کم شود، بر سیستم سلامت استخر تأثیر می‌گذارد. بنابراین مطمئن شوید که آب استخر را با استفاده از منبع مناسب پر کنید. در بسیاری از موارد، کم شدن آب استخر باعث سوختن موتور پمپ می‌شود و هزینه گزافی را برایتان به وجود می‌آورد.  

همچنین پر کردن بیش از حد استخر هم خوب نیست. اگر آب استخر بیش از حد زیاد شود، کفگیر ممکن است زباله‌های شناور در استخر را نگیرد که بر سلامت آب استخر تأثیر می‌گذارد. بنابراین همیشه آب استخر خود را کنترل کنید، به خصوص پس از باران شدید یا مهمانی استخر که بار استخر به طور غیرعادی سنگین بوده است.

10. فشار و گیج استخر خود را بررسی کنید

ابتدا اجازه دهید تعریف مناسبی از گیج استخر داشته باشیم:

Gauges به معنای سنجه یا گیج استخر است که وسیله‌ای است که برای اندازه‌گیری فشار، دما، سطح آب، میزان کلر و … در آب استخر استفاده می‌شود. این وسیله‌ها معمولا به صورت دیجیتال یا آنالوگ هستند و برای نگهداری از استخر بسیار کاربردی هستند.

به عنوان صاحب استخر و یا فردی که وظیفه نگهداری صحیح از استخر را دارد باید مطمئن شوید که در طول فصل تابستان همه گیج‌ها را به طور مرتب بررسی کنید تا ببینید آیا درست کار می‌کنند یا خیر. همچنین روی فیلتر ، باید یک سری گیج وجود داشته باشد و باید به طور عادی کار کنند. همچنین در برخی موارد، گیج‌ها می‌توانند به شما بگویند که آیا تجهیزات شما نیاز به تعویض یا تمیز کردن دارد.

سلامت پوست را جدی بگیرید

در این نوشته ما در زازاکالا تلاش کردیم راه‌حل‌هایی را بررسی کنیم که آب سالم در استخر فراهم می‌کنند و بنابراین می‌توانید به سلامت افرادی که از آن برای شنا و آرامش استفاده می‌کنند، مطمئن باشید. برای رسیدن به چنین نتیجه مطلوبی هم پیشنهاد می‌کنیم اطلاعات و آگاهی خود را به عنوان صاحب استخر خانگی بالا ببرید و یا از حضور متخصص برای رسیدن به این هدف کمک بگیرید.

علاوه براین مفتخریم اعلام کنیم ما در فروشگاه زازاکالا تمام تجهیزات و موادی که برای تصفیه استخر و نظافت آن نیاز دارید، با کیفیت بسیار خوب و قیمت کاملا منصفانه ارائه می‌کنیم و در عین حال در گروه پشتیبانی منتظر راهنمایی بیشتر شما برای تصمیم‌گیری و انتخاب دقیق‌تر هستیم.

اگر شما هم تجربه مشابهی با این موضوع دارید و یا راه‌های متفاوتی را برای تمیز نگاه داشتن استخر امتحان کرده‌اید، خوشحال می‌شویم با ما و دیگر کاربران به اشتراک بگذارید تا همگی با همدیگر از دنیای آرامش‌بخش و لذت‌آفرین استخرها بهره ببریم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *