استخر، سونا و جکوزی, لوله کشی و تاسیسات مکانیکال

مقایسه انواع لوله کشی استخر، کدام یک برای شما مناسب است؟

انواع مختلف لوله کشی استخر

لوله کشی استخر به عنوان رگ‌های حیاتی نامرئی استخر، نقش کلیدی در کارکرد صحیح این فضاهای آبی دارند و انجام آن، نیاز به مهارت، تجربه و هنر دارد و البته باید تجهیزات درست و باکیفیت آن هم فراهم شود. با این مقدمه کوتاه ما در زازاکالا سعی داریم نکات اصلی و کاملی از لوله کشی استخر را در اختیار شما قرار دهیم تا با دید بازتری اقدام به خرید تجهیزات کرده و کارشناس مناسب را انتخاب کنید. پس بدون معطلی برویم به سراغ کشف رگ‌های حیاتی استخرها.

چرا لوله کشی صحیح استخر مهم است؟

لوله کشی استخر یکی از مراحل مهم در ساخت و نگهداری استخر است. این سیستم وظیفه انتقال آب استخر را به سیستم تصفیه، گرمایش و سایر تجهیزات استخر برعهده دارد. فرآیند لوله کشی باید به درستی انجام شود تا از نشتی آب جلوگیری شود و آب استخر به طور مداوم و با کیفیت بالا در گردش باشد.

انواع لوله کشی استخر

لوله کشی در استخرها به دو روش توکار و روکار انجام می شود. در روش توکار، لوله ها در داخل دیوارها و کف استخر قرار می‌گیرند. این روش زیبایی بهتری به محیط استخر می‌دهد، اما هزینه بیشتری دارد و البته انجام آن دشوارتر است. در روش روکار، لوله‌ها روی دیوارها و کف استخر قرار می‌گیرند. این روش از نظر هزینه و اجرا آسان تر است، اما از نظر زیبایی نظر شما را جلب نخواهد کرد.

همچنین لوله کشی برای بخش‌های دیگری به جز محیط استخر لازم است که در ادامه درباره آنها صحبت کرده‌ایم:

لوله کشی تصفیه خانه استخر

لوله کشی تصفیه خانه استخر وظیفه انتقال آب استخر به سیستم تصفیه را برعهده دارد. این سیستم شامل فیلترهای شنی، فیلترهای دیسکی، سیستم‌های تصفیه UV و سایر تجهیزات تصفیه است. لوله کشی تصفیه خانه استخر باید به گونه‌ای انجام شود که آب در سیستم تصفیه به طور یکنواخت و بدون نشتی جریان داشته باشد.

لوله کشی موتورخانه استخر

لوله کشی موتورخانه وظیفه انتقال آب به سیستم گرمایشی استخر و سایر تجهیزات موتورخانه را برعهده دارد. این سیستم شامل پمپ حرارتی، دیگ بخار، سیستم‌های گرمایش از کف و سایر تجهیزات گرمایش است. لوله کشی موتورخانه استخر هم باید به گونه‌ای انجام شود که جریان آب در سیستم گرمایش به طور یکنواخت و بدون نشتی انجام شود.

لوله‌های مورد استفاده در استخر

لوله PVC نوعی از لوله کشی استخر

انواع لوله‌های مورد استفاده در استخر عبارتند از:

  1. لوله‌های پلی وینیل کلراید  (PVC): این لوله‌ها یکی از رایج‌ترین مواد مورد استفاده در لوله کشی است. این مواد از مقاومت و دوام بالایی برخوردارند و در برابر خوردگی و رسوب هم مقاوم هستند. همچنین، نصب و تعمیر آنها آسان است.
  2. لوله‌های پلی اتیلن  (PE): این لوله‌ها هم از مقاومت و دوام بالایی برخوردارند و در عین حال در برابر خوردگی و رسوب هم مقاوم هستند. همچنین، انعطاف پذیری بالایی دارند که باعث می شود نصب آنها در استخر آسان‌تر شود.
  3. لوله‌های فایبرگلاس: فایبرگلاس از مواد مقاوم و سبک وزن ساخته شده و تا حد خوبی در برابر خوردگی و رسوب مقاوم است. همچنین، انعطاف پذیری بالایی برای نصب آسان‌تر دارد.
  4. لوله‌های فلزی: این متریال‌ها هم مقاوم و بادوام هستند. با این حال، آنها در برابر خوردگی و رسوب حساس هستند و در طولانی مدت ممکن است دچار زنگ‌زدگی شوند. همچنین، نصب و تعمیر آنها دشوارتر است.

باید این نکته را یادآوری کنیم که انتخاب نوع لوله برای لوله کشی در استخرها به عوامل مختلفی مانند نوع استخر، شرایط آب و هوایی منطقه و بودجه شما بستگی دارد، اما این روزها بیشتر از انواع لوله‌های PVC و PE برای لوله کشی استفاده می‌کنند.

در اینجا یک مقایسه کلی از انواع لوله‌های مورد استفاده در لوله کشی هم آورده شده است:

نوع لولهمقاومت و دواممقاومت در برابر خوردگیانعطاف‌پذیرینصب و تعمیر
PVCبالابالاکمآسان
PEبالابالابالاآسان
فایبر گلاسبالابالابالادشوار
فلزیبالامتوسطکمدشوار

مراحل لوله کشی

لوله کشی استخر با تجهیزات مختلف

برای انجام صحیح و بی‌عیب و نقص لوله کشی در استخرهای کوچک و بزرگ، باید مراحل زیر دنبال شود:

طراحی و نقشه کشی

اولین مرحله، طراحی و نقشه کشی سیستم لوله کشی است. در این مرحله، باید ابعاد استخر، نوع تجهیزات تصفیه و گرمایش و محل قرارگیری آنها مشخص شود. به طور معمول نقشه لوله کشی استخر ویلا یا خانه بسته به اندازه‌ای که مد نظر دارید، تا حدی مشابه است.

تجهیزات و مصالح

در مرحله بعدی، تجهیزات و مصالح مورد نیاز برای لوله کشی تهیه می‌شود. این تجهیزات شامل لوله‌ها، اتصالات، شیرآلات و سایر تجهیزات مورد نیاز است.

اجرای لوله کشی

در این مرحله، لوله‌ها و اتصالات به صورت توکار یا روکار نصب می‌شوند. در روش توکار، باید لوله‌ها با دقت و ظرافت نصب شوند تا از نشتی آب جلوگیری شود.

آزمایش و راه اندازی

پس از اتمام لوله کشی، باید سیستم ایجاد شده آزمایش شود تا از عدم وجود نشتی آب اطمینان حاصل شود. سپس، سیستم لوله کشی مورد استفاده قرار بگیرد.

نکات مهم در لوله کشی‌های استخر

در هنگام لوله کشی، این نکته‌ها را به خاطر بسپارید تا کار بدون عیب و نقص انجام شود:

  • از مواد و مصالح با کیفیت و استاندارد استفاده کنید.
  • لوله‌ها و اتصالات را با دقت و ظرافت نصب کنید.
  • سیستم لوله کشی را به طور مرتب بررسی کنید تا از عدم وجود نشتی آب اطمینان حاصل شود.
  • باید طراحی و نقشه کشی دقیق انجام شود تا لوله ها و اتصالات به درستی نصب شوند و از نشتی آب جلوگیری شود.
  • شیب لوله‌ها باید مناسب باشد تا آب به طور یکنواخت در سیستم لوله کشی جریان یابد.
  • بست‌ها باید مناسب باشد تا لوله‌ها به درستی در جای خود ثابت شوند و از جابجایی آنها جلوگیری شود.

مرحله چندم از ساخت استخر؟

مرحله لوله کشی در ساخت استخر، در مرحله پنجم از مراحل ساخت استخر انجام می‌شود. این مرحله بعد از گودبرداری، آرماتوربندی، بتن ریزی و عایق بندی استخر انجام میشود.

هزینه لوله کشی استخر

قیمت لوله کشی استخر به عوامل مختلفی بستگی دارد و همین موضوع مانع از تخمین درست برای قیمت نهایی می‌شود. با این حال پیشنهاد می‌دهیم عوامل زیر را مشخص کنید تا بتوانید تخمین بهتری درباره هزینه نهایی داشته باشید:

  1. نوع لوله: هزینه لوله‌های PVC و PE از انواع فلزی کمتر است.
  2. اندازه لوله: لوله‌های با قطر بزرگتر هزینه بیشتری دارند.
  3. طول لوله: طول لوله بیشتر هزینه بیشتری دارد.
  4. نوع اتصال: هزینه اتصالات چسپی کمتر از اتصالات جوشی است.
  5. موقعیت استخر: لوله کشی در استخرهای سرپوشیده هزینه بیشتری دارد.
  6. تجهیزات تصفیه و گرمایش: تجهیزات تصفیه و گرمایش پیچیده‌تر هزینه بیشتری خواهند داشت.
  7. دستمزد لوله کش: دستمزد لوله کش‌ها در مناطق مختلف متفاوت است.

به طور کلی، هزینه لوله کشی برای یک استخر متوسط ​​حدود 10 تا 20 میلیون تومان است. با این حال، این هزینه می‌تواند بسته به عوامل اشاره شده بالاتر یا پایین تر باشد.

پایان بحث لوله کشی در استخرها

لوله کشی استخر یکی از مراحل اساسی در ساخت این واحدهای دوست‌داشتنی است و آنقدر حیاتی است که در صورتی که به درستی انجام نشود، تمام هزینه‌های کار را به باد خواهد داد. ما در زازاکالا پیشنهاد می‌کنیم از افراد باتجربه و متعهد برای اینکار کمک بگیرید و تجهیزات باکیفیت برای انجام آن تهیه کنید. در فروشگاه زازاکالا تمام تجهیزات با کیفیت و قیمت بسیار مناسب ارائه می‌شوند و در عین حال می‌توانید با دریافت مشاوره رایگان، انتخاب بهتری داشته باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *