ایمنی استخر

12 راهکار مراقبت پوست در استخر و دلایل مهم حفاظت از پوست

راهکارهای مراقبت پوست در استخر

چه در حال گذراندن دوره‌های کلاس شنا باشید یا صرفاً عاشق غوطه‌ور شدن در آب استخر؛ باید حواستان به پوست‌تان باشد و بتوانید با روش‌های مراقبت پوست در استخر، از آن محافظت کنید. چرا که همانطور که احتمالا می‌دانید مواد شیمیایی مختلفی برای حفظ سلامت آب استفاده می‌شود که یکی از مهم‌ترین آنها کلر است. این مواد در صورتی که مراقبت‌های لازم پوستی را انجام ندهید، ممکن است باعث حساسیت‌ها و بیماری‌هایی در پوست شوند و تمام لذت شما از شنا را از بین می‌برند. با این تفاسیر، ما در زازاکالا تلاش کرده‌ایم توصیه‌های مختلف و معتبر پزشکان پوست را جمع‌کنیم تا بتوانید با عمل کردن به آنها از شنا کردن در استخر لذت ببرید و به کلر و دیگر مواد شیمیایی، اجازه خرابکاری ندهید!

کلر و تاثیرات منفی آن روی پوست

فرایند کلرزنی (Chlorine)، به طور گسترده در تاسیسات تصفیه آب، استخرهای شنا و سایر مکان‌هایی که آب توسط انسان‌ها به مصرف می‌رسد، مورد استفاده قرار می‌گیرد تا آن را تمیز و ایمن نگاه دارد. مقدار کلر اضافه شده به آب به عوامل مختلفی از جمله میزان آلودگی آب و میزان گندزدایی مطلوب بستگی دارد. اما در هر حال، با توجه به دفعات استفاده از آن باید این نکته را در نظر بگیرید که کلر در عین خواص بسیار مفیدی که برای حفظ سلامت آب و حذف باکتری‌های مضر دارد، منجر به حساسیت‌های پوست و مو می‌شود.

علاوه بر این، هنگامی که کلر با مواد آلی موجود در آب واکنش می‌دهد، محصولات جانبی مانند تری‌هالومتان‌ها (THMs) را به وجود می‌آورد که با بروز برخی از مشکلات بهداشتی، سرطان‌ها و مشکلات تولید مثلی مرتبط هستند.

اثرات کلر روی تصفیه آب و آسیب به پوست

بنابراین برای به حداقل رساندن این خطرات، تاسیسات تصفیه آب در استخرها به دقت سطوح کلر و سایر مواد ضدعفونی کننده در آب را کنترل و تنظیم می‌کنند و اقداماتی را برای کاهش تشکیل محصولات جانبی ضد‌عفونی انجام می‌دهند.

با این حال، چنین شرایطی برای افرادی مانند ورزشکاران و علاقمندان به شنا که مدت زمان زیادی را در آب کلردار سپری می‌کنند، دشوار خواهد بود، حتی اگر مدت زمان بودن در آب را کاهش دهند. به این ترتیب، باید راه‌های مناسب برای مقابله با چنین شرایطی را یاد بگیریم تا اثرات جانبی کلر و دیگر مواد شیمیایی را به حداقل ممکن برسانیم.

مشکلاتی که کلر برای شناگران ایجاد می‌کند

پیش از ارائه راه‌حل‌های مناسب برای مراقبت پوست در استخر پیشنهاد می‌کنیم، چند آسیبی را که کلر به همراه دارد با هم مرور کنیم تا به صورت بسیار جدی‌تری، راه‌حل‌های محافظت از پوست را دنبال کنیم:

آسیب و تیرگی پوست مهمان ناخوانده اول است

تیرگی پوست و آفتاب سوختگی به دلیل عدم مراقبت پوست در استخر

هنگامی که پوست شما به طور مستقیم در معرض نور خورشید قرار می‌گیرد، سرعت تولید ملانین را تحریک می‌کند. اما ملانین چیست؟

ملانین یکی از رنگدانه‌های طبیعی پوست، مو و چشم است و توسط سلول‌هایی به نام ملانوسیت تولید می‌شود که در لایه بالایی پوست ساکن شده‌اند. این رنگدانه برای محافظت از پوست در برابر اشعه‌های مضر، مانند ماوراء بنفش فعال می‌شود و لکه‌های قهوه‌ای و سیاه روی پوست به وجود می‌آورد.

زمانی که شما درون استخر و در معرض نور خورشید قرار گرفته‌اید، ملانوسیت‌ها به سرعت دست به کار شده و لکه‌های تیره روی پوست تولید می‌کنند که باعث تیره شدن پوست می‌شود. اما چرا این موضوع در استخر اهمیت بیشتری پیدا می‌کند؟

کلر موجود در آب، می‌تواند سد پوست شما را بشکند و به این ترتیب، پوست دیگر در برابر آسیب اشعه ماوراء بنفش محافظت نمی‌شود. پس آفتاب سوختگی و تیرگی پوست شدیدتر اتفاق می‌افتد.

خشکی پوست به سراغتان می‌آید

کلر یک محرک طبیعی است؛ بنابراین منافذ پوست را باز می کند و روغن‌های طبیعی را در پوست از بین می‌برد که وظیفه مرطوب و سالم نگاه داشتن آن را به عهده داشته‌اند. بنابراین قرار گرفتن بیش از حد در معرض کلر پوست شما را خشک کرده و باعث تحریک و خارش می‌شود.

پیری زودرس را تجربه می‌کنید

آیا تا به حال بعد از شستن دست‌ها متوجه چروک نوک انگشتان خود شده‌اید؟ گذراندن ساعات طولانی در یک استخر پر از آب کلر، می‌تواند چنین شرایطی را به شکل تشدید شده به وجود بیاورد. بنابراین همانطور که آب کلر سد محافظ پوست شما را از بین می‌برد، لایه‌های عمیق‌تر آن در معرض عوامل محیطی قرار می‌گیرند و به این ترتیب پروتئین موجود در پوست شما را که وظیفه محکم و الاستیک نگه داشتن آن را دارد، تجزیه کرده و منجر به ایجاد خطوط و چین و چروک می‌شود. بنابراین باید فقط به خاطر همین یک دلیل هم که شده مراقبت پوست در استخر را جدی بگیرید.

خارش و بثورات پوستی پیدایشان می‌شود

ایجاد خارش و بثورات پوستی به دلیل عدم محافظت پوست در استخر

اگر پوست حساسی دارید و یا مبتلا به بیماری‌های خودایمنی مانند اگزما، پسوریازیس، درماتیت و کهیر هستید، آب کلردار شرایط را بدتر می‌کند. در واقع کلر زمانی که در آب حل می‌شود، اسید هیپوکلرو تشکیل می‌دهد که باعث التهاب بیشتر پوست می شود و بنابراین منجر به افزایش خشکی، پوسته پوسته شدن، خارش یا بثورات در پوست می‌شود.

علائم شما را تشدید کرده و در نهایت منجر به خارش، بثورات التهاب و سرخی پوست می‌شود.

تولید بیش از حد سبوم مانع مراقبت پوست در استخر می‌شود

همانطور که پیش از این اشاره کردیم، کلر قادر است سد حفاظتی پوست را بشکند، بنابراین میزان رطوبت آن کاهش پیدا می‌کند. در چنین شرایطی بدن برای حفاظت از خود، میزان زیادی سبوم*** تولید می‌کند تا جبرانی برای کمبود روغن‌های ضروری پوست باشد. اما این اتفاق می‌تواند مانند دومینو، مشکلات دیگری مانند آکنه در پوست شما به وجود بیاورد.

*** سبوم ماده چربی است که توسط غدذ چربی در پوست تولید می‌شود و به مرطوب‌سازی و محافظت از پوست کمک می‌کند، اما تولید بیش از حد آن، محیط را برای رشد آکنه فراهم می‌کند.

کلر حتی رابطه مناسبی با باکتری‌های خوب ندارد!

کلر به خلاص شدن از شر باکتری‌های مضری که ما را بیمار می‌کنند، کمک می‌کند. اما در عین حال، باکتری‌های خوب و میکرو فلور مفیدی را که پوست سالم ما به آن متکی است، از بین می‌برد. حتی برخی از مطالعات نشان می‌دهد که آب کلردار ویتامین E و اسیدهای چرب غیر اشباع را از بین می‌برد. بنابراین مراقبت پوست در استخر، به حفظ چنین باکتری‌هایی هم کمک می‌کند.

با توجه به این مشکلات، اگر علاقمند به یادگیری راه‌حل‌های مقابله با کلر و مراقبت پوست در استخر هستید، در ادامه این نوشته همراه ما باشید.

چطور مراقبت پوست در استخر را انجام دهید؟

برای اینکه بتوانید با اثرات جانبی مواد شیمیایی و به ویژه کلر مقابله کنید، پیشنهاد می‌کنیم راهکارهای زیر را جدی بگیرید، آنها را به صورت مرتب انجام دهید و نتایج درخشان آن را هم مشاهده کنید و در صورتی که تمایل داشتید، با ما و دیگر کاربران زازاکالا به اشتراک بگذارید:

1.    قبل از شنا دوش بگیرید

دوش گرفتن قبل از شنا برای مراقبت پوست در استخر

افراد زیادی قبل از غوطه‌ور شدن در دنیای آب، زیر دوش می‌ایستند؛ چرا اگر پوست شما خشک باشد، آبِ کلر را به سرعت جذب می‌کند. این آب به لایه‌های عمیق‌تر می‌رسد و آسیب بیشتری به بار می‌آورد. بنابراین یک دوش سریع، روش بسیار خوبی برای م اقبت پوست در استخر است و از جذب زیاد آب کلردار توسط پوست جلوگیری می‌کند.

پیشنهاد می‌کنیم صرف نظر از اینکه صبح دوش گرفته‌اید یا نه، درست قبل از رفتن به استخر دارای کلر دوباره دوش گرفتن را تکرار کنید. همچنین عطر، عرق، صابون، شامپو و سایر لوازم آرایشی شما ترکیبات آلی هستند که می‌توانند با آب تصفیه شده کلردار واکنش‌ داده و محصولات جانبی مضر مانند کلرامین‌ها و گازهای سمی تشکیل دهند که برای پوست و بدن شما مضر هستند.

2.    ضد آفتاب با SPF بالا را فراموش نکنید

استفاده از ضد آفتاب مناسب برای استخر

کرم ضد آفتاب نه تنها در هنگام شنا از پوست شما در برابر اشعه‌های UVA و UVB محافظت می‌کند، بلکه یک لایه محافظ هم تشکیل می‌دهد و مانع از تماس مستقیم آب استخر با پوست می‌شود. بنابراین برای محافظت بالا، حداقل 15 تا 20 دقیقه قبل از ورود به استخر، از یک کرم ضد آفتاب با SPF بالا برای مثال SPF50 استفاده کنید و هر دو ساعت یکبار آن را تمدید کنید.

اما یادتان باشد مطمئن شوید که ضدآفتاب شما در برابر آب مقاوم است و به راحتی شسته نمی‌شود تا یکی از مهمترین روش‌ها برای مراقبت پوست در استخر را از دست ندهید.

3.    پوست خود را مرطوب کنید

قرار گرفتن در معرض کلر و سایر مواد شیمیایی به شدت پوست شما را خشک خواهد کرد. بنابراین، لازم است بلافاصله پس از پایان شنا و دوش گرفتن بعد از آن، پوست را مرطوب کنید تا هر چه سریع‌تر لایه‌های سطحی آن، رطوبت خود را باز بیابند. برای اینکار می‌توانید از لوسیون بدن با مواد مغذی عمیق و تسکین دهنده مانند لوسیون بدن آلوئه ورا وازلین استفاده کنید. همچنین به یاد داشته باشید برای حفظ pH پوست از یک پاک کننده ملایم روی صورت خود استفاده کنید.

4.    در فضای باز شنا کنید

در صورت امکان از استخرهای سرپوشیده خودداری کنید، زیرا تهویه خوبی ندارند و گازهای ناشی از مواد شیمیایی را به دام می‌اندازند. چنین شرایطی مشکلات پوستی را بیشتر می‌کنند و فرایند مراقبت پوست در استخر را دشوار می‌کنند.

5.    مو و چشم خود را بپوشانید

محافظت مو و چشم در آب استخر

درست مانند سد محافظ پوست، چشمان شما حاوی لایه اشکی هستند که آنها را مرطوب و شفاف نگه می‌دارد. اما آب کلردار می‌تواند این لایه نازک را از بین برده و چشمان شما را خشک کند و منجر به ناراحتی و سوزش شود. بنابراین قبل از ورود به داخل استخر از عینک مخصوص شنا استفاده کنید.

علاوه بر پوست و چشم، موهای شما هم در معرض مستقیم آب کلردار قرار دارند که باعث خشکی بیش از حد آن می‌شود. بنابراین، قرار دادن کلاه شنا برای محافظت از موهای شما کارایده‌آلی است.

6.    ویتامین C را به رژیم خود اضافه کنید

برای محافظت از پوست در استخر و روتین زندگی نباید از وجود و استفاده ویتامین سی غافل شوید؛ ویتامین C آنتی اکسیدانی است که از پوست در برابر آسیب اشعه ماوراء بنفش محافظت می‌کند. همچنین استفاده موضعی این ویتامین بسیار قدرتمند و پرکار می‌تواند با مهار تیروزیناز (آنزیم تولید کننده ملانین در پوست) به کاهش برنزه شدن در مقابل آفتاب کمک کند.

7.    از بالم لب استفاده کنید

گذراندن ساعات طولانی در آب تصفیه شده با کلر منجر به به ترک خوردن لب‌ها هم می‌شود. بنابراین برای جلوگیری از خشک شدن و خونریزی آنها، استفاده از بالم لب را هم در دستور کار قرار دهید.

8.    زمانبندی خود را کنترل کنید

اگر برای یک تورنمنت رقابت نمی‌کنید، زمان خود را در استخر را به یک ساعت محدود کنید. اگر از استخرهای روباز استفاده می‌کنید، برای شنا ساعاتی که خورشید بیشترین خودنمایی خود را دارد، انتخاب نکنید؛ چرا که اشعه ماوراء بنفش هم در بیشترین شدت خود خواهد بود. با این حال، معمولا بهترین زمان شنا صبح‌ زود بین ساعت 7 تا 9 صبح یا بعد از ساعت 4 بعد از ظهر است. مطمئن باشید این روش، به اندازه سایر مواردی که تاکنون اشاره کردیم برای مراقبت از پوست شما در استخر مهم است.

9.    از روغن مناسب برای محافظت از سد پوست استفاده کنید
استفاده از روغن مناسب برای مراقبت از پوست در استخر

همانطور که در درس‌های شیمی و زیست‌شناسی دبیرستان یاد گرفته‌ایم، روغن و آب نمی‌توانند با هم دوست باشند و در کنار هم قرار بگیرند. بنابراین یک روش عالی برای مراقبت پوست در استخر، استفاده از یک لایه روغن قبل از ورود به استخر می‌تواند به عنوان یک مانع عمل کند و از نفوذ آب کلردار به داخل پوست شما جلوگیری کند.

10.   به طور مرتب لایه‌برداری کنید

همه ما دوست داریم پوست شادابی داشته باشیم، چرا که یکی از عناصر بسیار مهم در زیبایی است؛ اینجاست که برای محافظت، نباید لایه‌برداری از پوست را در حالت عادی و پس از شنا فراموش کنید.

بنابراین اگر زمان کافی دارید، لایه‌برداری پوست را هر دو هفته یک بار انجام دهید تا سلول‌های مرده رنگدانه پوست راحت‌تر حذف شوند. اینکار به شفافیت پوست و از بین‌بردن تیزگی پوست کمک می‌کند. برای اینکار پیشنهاد می‌کنیم اگر شناگر معمولی هستید، از لایه‌بردارهای شیمیایی حاوی اسیدهای هیدروکسی استفاده کنید، زیرا عملکرد آنها از بین بردن سلول‌های مرده پوست است. چنین موادی را می‌توانید در مواد طبیعی مانند گوجه فرنگی هم پیدا کنید. این لایه بردارها همچنین گردش خون در سلول‌های پوست را افزایش می‌دهند و به تقویت سد پوستی شما کمک می‌کنند.

11.  باز هم پوست خود را بشویید

در مراقبت پوست در استخر، ششتشوی صحیح بسیار مهم است؛ پس بعد از اتمام جلسه شنا دوباره بدن خود را بشویید تا مواد شیمیایی مضر را از خود دور کنید. به این ترتیب به سرعت از رسوبات کلر خلاص شده و از هر گونه آسیب پوستی جلوگیری می‌کنید. برای انجام اینکار هم می‌توانید از موادی مانند یک لایه ضخیم روغن نارگیل یا ضدآفتاب ضدآب، دوش گرفتن خود را دنبال کنید. این لایه اضافی محافظت در برابر اشعه‌های خورشید را تضمین می کند و از پوست شما در برابر حساسیت های کلر محافظت می‌کند.

12. خود را هیدراته نگاه دارید

پوست کم آب احساس خشکی و زبری بیشتری می‌کند. از طرف دیگر پوست هیدراته شده انعطاف پذیر می‌ماند. بنابراین مقداری آب بنوشید تا مطمئن شوید که پوست شما در هنگام شنا هیدراته شده است. این کار یکی از راه‌های خوب مراقبت پوست در استخر و همچنین پاکسازی پوست است که رطوبت از دست رفته را جبران می‌کند و به دفع کلر یا سایر سموم هم کمک می‌کند.

شما چه راه‌هایی را پیشنهاد می‌دهید؟

در این نوشته ما تلاش کردیم مهم‌ترین روش‌های مراقبت پوست در استخر را بررسی کنیم تا بتوانید با خیال آسوده از لذت شنا در استخرها بهره ببرید و البته آسیبی به زیبایی خود نزنید. بنابراین اگر صاحب یک استخر خانگی هستید، سعی کنید این موارد را رعایت کنید و آن را به فرزندان خود نیز یاد دهید. همچنین اگر فعالان حوزه استخرهای تجاری هستید، می‌توانید این راهکارها را در ورودی استخر به مشتریان خود گوشزد کنید تا آنها نیز بتوانند با آگاهی بیشتری از محیط استخر لذت ببرند و مشکلی در محافظت از پوست خود در استخر نداشته باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *