ایمنی استخر, مصرف آب استخر, نظافت استخر

چگونه کاهش مصرف آب در استخر را عملی کنیم؟

بهینه کردن مصرف آب در استخر

آب یکی از اساسی‌ترین نعمت‌هایی است که در این کره خاکی نصیب ما شده و به طور حتم نمی‌توانیم زندگی خودمان را بدون آن تصور کنیم. حالا فکرش را بکنید کشور ایران در یک محدوده کم آب اقلیمی قرار دارد و گویا تغییرات آب‌و‌هوایی و گرمایش زمین ابتدا کشور ما را نشانه رفته و برای همین مدت‌هاست که دچار خشکسالی‌های پیاپی هستیم. در چنین شرایطی ممکن است با عذاب وجدان زیادی بخواهید آب استخر را تعویض کنید و یا اصلا به داشتن استخر فکر کنید. این نوشته با درک عمیق این مشکل به دنبال ارائه راهکارهای بسیار مفیدی است که به همه ما و شما کمک کند کاهش مصرف آب در استخر را تجربه کرده و به این ترتیب از کم شدن آب استخر جلوگیری کنیم. پس خوشحال می‌شویم در ادامه این مسیر که بخشی از مسئولیت اجتماعی و طبیعی ما نسبت به حفظ محیط زیست است، همراه ما باشید.

1. یک پوشش استخر نصب و استفاده کنید

استفاده از پوشش استخر مهمترین راه برای حفظ آب استخر در تابستان است. طبق گفته آژانس حفاظت از محیط زیست ایالات متحده آمریکا (EPA)، پوشش استخر می‌تواند تا 95 درصد از تبخیر آب استخر جلوگیری کند. علاوه بر این پوشش نه تنها تبخیر بیشتر را متوقف مکندی‌، بلکه در تمیزی استخر، کنترل دما و رشد جلبک هم موثر است.  

چه پوششی برای استخر مناسب است؟

استفاده از پوشش استخر برای بهینه کردن مصرف آب در استخر

برای اینکه بتوانید از کم شدن آب استخر جلوگیری کنید، باید پوششی را برای نصب انتخاب کنید که تا حد امکان محکم و بادوام باشد، چرا که در غیر این صورت میزان جلوگیری از تبخیری که نیاز داریم، محقق نخواهد شد. برای اینکار پیشنهاد می‌کنیم مواردی مانند روکش استخر دستی، نیمه‌اتوماتیک یا اتوماتیک را انتخاب کنید.

2. کاهش مصرف آب استخر با ایجاد سایه در اطراف استخر

این راه‌حل تا حد زیادی می‌تواند در حین ساخت استخر، طراحی و تعبیه شود. به عبارتی دیگر پیشنهاد می‌کنیم در حین طراحی و ساخت استخر، مناطقی را برای اینکار در نظر بگیرید که در بخشی از روز، روی استخر سایه ایجاد شود. برای اینکار حتی می‌توانید اطراف استخر درخت و درختچه بکارید تا علاوه بر نقش ایجاد سایه روی استخر، محیط زیباتری را هم برایتان فراهم کنند و در عین حال به تولید اکسیژن در کره زمین کمک کنند.

همچنین مهم است که جلوی آفتاب را در ساعات پایانی بعد‌از‌ظهر بگیرید و باد را تا حد امکان منحرف کنید؛ چرا که هر دو این موارد، منبع دیگری برای تبخیر آب هستند. برای انجام این کار، سعی کنید از یک سایه بادبان خورشیدی استفاده کنید و آن را در بالای تمام یا بخشی از استخر قرار دهید. همچنین سایبان‌های بادبانی از پارچه‌های مقاوم و غیر قابل نفوذ آب ساخته شده‌اند و در پایان هر فصل شنا به راحتی می‌توان آنها را جمع کرد.

3. بررسی و رفع نشت استخر

نشت استخر نشان‌دهنده از دست دادن مداوم آب است. برای تشخیص نشتی استخر، به دنبال مناطق مرطوب در اطراف حوضچه، رشد بیش از حد چمن، گیاهان یا خاک خیس شده در نزدیکی پمپ‌ها و تجهیزات باشید. وجود تَرَک در استخر، پوشش یا کاشی هم ممکن است نشان دهنده نشتی باشد.

راه دیگری هم هست: قبض‌های آب خود را به دقت زیر نظر داشته باشید و آنها را با قبض‌های گذشته مقایسه کنید. در نهایت، می‌توانید از کیت تست رنگ استخر استفاده کنید که رنگ غیر‌مضری را آزاد می‌کند که اغلب می‌تواند شما را به منبع نشت هدایت کند.

بنابراین اگر نشتی استخر را پیدا کردید، سعی کنید در سریع‌ترین زمان ممکن آن را برطرف کنید، مگر اینکه استخر تَرَک‌های عمده‌ای داشته باشد. در چنین وضعیتی باید هر چه سریع‌تر آب استخر را تخلیه و به فکر تعمیر جامع و کامل آن باشید. در مقاله آب بندی استخر، نکات مهمی را درباره این موضوع مطرح کرده‌ایم.

برای تعمیر نشتی‌های کوچک این چند نکته را از زازاکالا به یادگار داشته باشید:

هر نشتی کوچک در کاشی‌های استخر را به محض مشاهده با اپوکسی، درزگیر لاستیکی یا بتونه برطرف کنید. بسیاری از این ترکیبات قابل استفاده در زیر آب هستند.

گاهی اوقات ریز‌تَرَک‌های زیر سطح آب می‌توانند با یک محصول امولسیون‌کننده که لایه‌هایی از سیلیکات سدیم را تشکیل می‌دهند تا شکاف‌هایی به عرض 1/8 اینچ را مسدود و رفع کنند.

4. کاهش مصرف آب در استخر با کم کردن اسپلش اوت

کاهش مصرف آب در استخر با جلوگیری از اسپلش اوت

پاشیدن آب یا همان شلپ شلوپ که به انگلیسی splash out خوانده می‌شود، یکی از کارهای لذت‌بخش حضور در استخر است. البته در مواردی پاشیده شدن آب به بیرون از استخر، ناگریز است، برای مثال زمانی که در حال سرخوردن از سرسره به سمت آب استخر هستید یا پرش از سمت تخته‌های غواصی به سمت آب را انجام می‌دهید. به ویژه اگر کودکان از استخر استفاده می‌کنند، اینکار با میزان بیشتری انجام خواهد شد.

بنابراین پیشنهاد می‌دهیم در مواردی که امکان آن را دارید، انجام چنین کاری را به حداقل برسانید، سرسره‌ها را از استخر دور کنید و یا تخته‌های پرش را جمع کنید. به این ترتیب با عدم پرش به سمت آب از هدر رفتن بیش از چند لیتر آب جلوگیری کرده‌اید.

5. سطح آب را پایین بیاورید

کاهش سطح آب به میزان چند اینچ به ماندن آب در استخر کمک می‌کند و از هدر رفتن آب ناشی از پاشیدن بیش از حد و آب بازی، جلوگیری می‌کند. بنابراین به عنوان یک قاعده کلی، آب را پایین بیاورید (یا بگذارید آب به خودی خود تبخیر شود) و به حدود سه سانتیمتر زیر لبه پایین کاشی استخر برسد.

6. آب را تمیز نگه دارید

تصفیه آب برای کاهش مصرف آب استخر

تمیز نگه داشتن آب استخر به شما در صرفه‌جویی و جلوگیری از کم شدن آب استخر بسیار کمک می‌کند؛ چرا که هم آب و هم استخر تمیزتر می‌مانند. برای اینکار پیشنهاد می‌کنیم مراحل تصفیه استخر را یاد بگیرید و آن را به یکی از وظایف همیشگی و روتین نگهداری از آب استخر تبدیل کنید. آب بیش از حد کثیف را نمی‌توانید تمیز کنید و بنابراین باید آب را به طور کامل تخلیه کنید.

*** باورتان می‌شود اگر بتوانید آب استخر را تمیز نگاه‌دارید، تعویض و تخلیه آب را می‌توانید بین 3 تا 7 سال یکبار انجام دهید.

*** نکته مهم دیگر آن است که پر کردن یک استخر به حدود 20،000 گالن معادل 76000 لیتر آب نیاز دارد.

7. دمای آب را کاهش دهید

آب گرمتر استخر سریعتر از آب سرد تبخیر می‌شود. بسته به موقعیت مکانی شما و میزان گرمی آب که دوست دارید، بیشتر استخرهای گرم باید بین 25 تا 28 درجه سانتیگراد نگاه داشته شوند. طبق استانداردهای ارائه شده آژانس محیط زیست آمریکا، با هر یک درجه‌ای که آب استخر را کاهش می‌دهید، ممکن است بین 10 تا 30٪ در هزینه‌های انرژی صرفه‌جویی کنید. با این حال اگر علاقه‌ای به کاهش دمای آب ندارید، حتما از روکش استخر استفاده کنید.

8. توقف یا به حداقل رساندن استفاده از ویژگی آب

کاهش مصرف آب در استخر با عدم استفاده از آبنما

فواره‌ها، آبشارها و آب‌نماها همگی به لذت بیشتر از استخر کمک می‌کنند، اما در عین حال منجر به تبخیر آب هم می‌شوند. چرا که آب بیشتری به هوا پاشیده شود، تبخیر بیشتر خواهد شد. پس پیشنهاد می‌کنیم استفاده از چنین تجهیزاتی را به طور کامل متوقف کنید یا استفاده از آنها را به ساعات عصر یا شب که هوا معمولا خنک‌تر است، محدود کنید. همچنین در صورت عدم استفاده سرسره استخر، حتما آب روی سرسره را خاموش کنید.

9. شستشوی معکوس را کاهش دهید

اگر استخر شما دارای فیلتر شنی یا DE (دیاتومه) است، هنگام تمیز کردن‌شان مقدار زیادی آب هدر می‌دهند. در حقیقت، شستشوی معکوس که به معنای فرآیند برگشت آب استخر و بازگرداندن آن از طریق فیلتر است، می‌تواند 750 تا 1200 لیتر آب استخر را مورد استفاده قرار دهد. بنابراین با برنامه شستشوی معکوس که به صورت متداول ممکن است سه تا پنج شستشو در سال باشد، حدود 2300 تا 5700 لیتر آب هدر رفته است.

بنابراین مراقب باشید که چند بار برای تمیزی فیلتر از شستشوی معکوس استفاده می‌کنید. همچنین بهتر است فیلتر کارتریجی را برای تصفیه استخر انتخاب کنید. چرا که برای تمیز کردن فیلتر کارتریج با شلنگ باغبانی فقط 75 تا 115 لیتر آب مصرف می‌شود. همچنین فیلترهای کارتریج بزرگتر به تمیز کردن کمتری نیاز دارند.

شما برای کم شدن مصرف آب در استخر، چه راهی را پیشنهاد می‌دهید

در این نوشته تلاش کردیم مهم‌ترین و تاثیرگذارترین راه‌ها برای کاهش مصرف آب در استخر و در نتیجه صرفه‌جویی در مصرف آب را بررسی کنیم. اگر شما راه‌های خلاقانه‌ دیگری را برای اینکار در نظر گرفته و انجام می‌دهید، خوشحال می‌شویم با ما و دیگر کاربران نیز آنها را به اشتراک بگذارید تا همگی با همدیگر، این مسئولیت مهم را بهتر انجام دهیم.

همچنین می‌توانید برای تهیه هرکدام از این تجهیزات که به کاهش مصرف آب استخر کمک می‌کند، به فروشگاه زازاکالا مراجعه کنید. زازا یکی از معتبرترین فروشگاه‌های آنلاین و البته آفلاین است که با سابقه طولانی همواره تلاش کرده است بهترین محصولات را با کیفیت بسیار خوب و البته قیمت منصفانه در اختیار شما کاربران عزیز قراردهد. بنابراین در صورتی که نیاز به راهنمایی بیشتر برای انتخاب آگاهانه‌تر داشتید، می‌توانید به وب‌سایت فروشگاهی ما سر بزنید و یا از همکاران ما در پشتیبانی کمک بخواهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *