استخر، سونا و جکوزی, تجهیزات استخر, نظافت استخر, نگهداری استخر

برای خرید اسکیمر استخر، این موارد را در نظر داشته باشید

معرفی انواع اسکیمرها برای استخر

چه یک پیمانکار ساختمانی باشید یا فردی که تصمیم گرفته خودش به تنهایی تجهیزات استخر خانگی‌اش را کامل کند، دانستن جزئیات و ویژگی‌های اسکیمر استخر، موضوع مهمی است، چرا که این وسایل گمنام و بی‌ادعا، در کار مهم تصفیه و پاکسازی آب استخر، نقش مهمی دارند. اما در انواع متنوعی ساخته می‌شوند و وقتی پای انتخاب می‌رسد، باید بتوانید با توجه به آگاهی و بودجه‌ای که دارید، موارد مورد نظر را تهیه کنید. با این مقدمه ما در این نوشته تلاش کرده‌ایم درباره جزئیات خرید اسکیمر استخر با شما صحبت کنیم و صفر تا صد نکات آن را بررسی کرده‌ایم. با ما در ادامه این ماجرا همراه باشید.

معرفی اسکیمر استخر

معرفی اسکیمر استخر و کاربرد آن

همه استخرها نیاز به اسکیمر (Skimmer) یا کفگیر دارند و می‌توانیم آن را یکی از تجهیزات اصلی استخر معرفی کنیم. این تجهیزات برای تازه و سالم نگه داشتن آب استخر ضروری هستند و طبق مقررارت به ازاری هر 12 متر مربع سطح استخر، حداقل یکی از آنها باید در استخر وجود داشته باشند. اسکیمر استخر مانند یک ناودان سقف عمل می‌کند، یعنی به جمع‌آوری زباله‌ها قبل از فرو‌رفتن در کف استخر کمک می‌کند. همچنین هیچ بخش متحرک یا موتوری در آنها وجود ندارد، بنابراین به جز نظافت منظم، به تعمیر و نگهداری بسیار کمی نیاز دارند.

به طور کلی می‌توانیم وظایف اسکیمر استخر را در موارد زیر خلاصه کنیم:

  1. فیلتراسیون و گردش آب: کفگیرها به عنوان نقطه شروع فیلتراسیون و سیستم گردش استخر عمل می‌کنند. بنابراین هنگامی که آب استخر توسط پمپ مکیده می‌شود، از میان کفگیرها عبور کرده و زباله‌های بزرگ موجود در آن پاک می‌شود. اینکار مانع از عبور زباله‌های بزرگ به فیلتر و پمپ می‌شود
  2. نظافت: زمانی که افراد مختلف از استخر استفاده می‌کنند، آلودگی‌های خارجی زیادی در آب استخر باقی می‌ماند. اسکیمرها به مراقبت از این زباله‌های کوچکتر کمک می‌کنند. اما اگر می‌خواهید کارایی کفگیر استخر در این حالت بیشتر شود، آن را با یک جوراب شلواری بپوشانید تا آلودگی‌های کوچکی را که در غیر این صورت به سختی می‌توان به دست می‌آیند، بگیرید.
  3. کارایی بهتر کلر: اگر می‌خواهید با خرید یک دیسپنسر شناور برای کلر مقداری پول صرفه‌جویی کنید، می‌توانید قرص‌های کلر را به سبد کفگیر اضافه کنید. اینکار به حل بهتر کلر در آب استخر در هنگام عبور کلر از سبد کمک می‌کند و در نتیجه، آب تمیز و بهداشتی ایجاد می‌کند. اما یادتان باشد قرص‌هایی را که در هنگام خاموش بودن پمپ تا حدی حل شده‌اند، جدا کنید تا از حداقل آسیب به تجهیزات ناشی از غلظت بالای کلر آب اطمینان حاصل کنید.
  4. جاروبرقی استخر: اگر یک پاک کننده اتوماتیک استخر برای تصفیه استخر دارید، بسیار عالی است، اما در مواقعی باید به صورت دستی این کار را انجام دهید. در چنین شرایطی می‌توانید با قرار دادن شیلنگ جاروبرقی در سوراخ مکش کفگیر شروع کنید و یا از صفحه وکیوم در اسکیمر استفاده کنید. اینکار منجر به ایجاد آب تمیزتر و شیرین‌تر می‌شود.

اسکیمر باید کجا قرار گیرد؟

اسکیمر باید در مسیر گردش آب قرار بگیرد و هیچ قانون سختی به ویژه با محبوبیت استخرهای فرم آزاد در مورد مکان آن وجود ندارد.

انواع اسکیمر استخر

انواع اسکیمر استخر با کفگیرها

اسکیمرها را برحسب نوع کاربردی که در استخرهای مختلف دارند، به انواع متفاوتی تقسیم می‌کنند؛ در ادامه آنها را مشخص کرده‌ایم:

  1. اسکیمرهای داخلی: برای استخر درون زمینی، اسکیمرها را از مدل‌های سطلی کوچک مستطیلی انتخاب می‌کنند که در کنار استخر قرار بگیرد. این مدل‌ها از نوعی پلاستیک سفید ساخته شده‌اند که برخی از آنها یک درب سرریز در جلوی خود دارند که می‌توانند بسته به حرکت آب و سطح آب باز و بسته شوند. هنگامی که پمپ خاموش می‌شود، این درب بسته می‌شود تا زباله‌های جمع‌آوری شده دوباره در استخر شناور نشوند.
  2. اسکیمرهای روی زمین: این کفگیرها می‌توانند مدل شناور باشند یا در کنار استخر نصب شوند. مواردی که در کناری نصب می‌شوند، برای نصب نیاز به دهانه‌ای دارند که روی دیواره استخر از قبل بریده شده باشد. با این حال، اگر می‌خواهید از برش اجتناب کنید، می‌توانید یک شناور تهیه کنید.
  3. اسکیمرهای رباتیک استخر: این کفگیرها جایگزین متفاوتی برای اسکیمرهای ثابت معمولی هستند که روی دیوار نصب می‌شوند. این نسخه‌های رباتیک اتوماتیک در دو نوع خورشیدی و باتری‌دار در دسترس هستند. آن‌ها روی سطح استخر می‌لغزند و زباله‌هایی را که سر راه آن قرار می‌گیرند، از بین می‌برند. یک کفگیر رباتیک می‌تواند به طور مستقل برای صرفه‌جویی در هزینه‌های انرژی کار کند یا می‌تواند به پاک کننده استخر متصل شده تا زباله‌های سطح را جاروبرقی بکشد.
  4. اسکیمرهای وان آب گرم یا جکوزی: این مدل‌ها به اندازه اسکیمرهای استخر مهم هستند، چرا که وان آب گرم هم به تمیز کردن سطح نیاز دارند. انواع دیگر اسکیمرهای جکوزی، کفگیرهای آبگرم با فیلترهای کارتریج داخلی هستند. در این مدل، تمام زباله‌ها به یک صفحه پلاستیکی کشیده می‌شوند. سبد، زباله‌های بزرگتر را حذف می‌کند و میکرو فیلتر ذرات کوچکتر را می‌گیرد.
  5. توری اسکیمر استخر: توری‌ها راه‌حل ساده با تکنولوژی پایین و کم هزینه هستند که توسط بسیاری از صاحبان استخر استفاده می شود. این توری‌ها برای برداشتن آلودگی‌های کف، سطح و پله‌های استخر استفاده می‌شود و شبیه یک تور ماهیگیری مسطح بزرگ هستند که زباله‌های سطح را جذب می‌کند و در عین حال به آب اجازه حرکت راحت‌تر را می‌دهد. این تورها تجهیزات قابل حمل دستی هستند که با اتصال‌شان به یک قطب تلسکوپی، دسترسی به بخش‌های مختلف استخر، بیشتر می‌شود.

مزایا و معایب استفاده از اسکیمر

با توجه به توضیحاتی که از اسکیمرها گفتیم، می‌توانیم مزایا و معایب آنها را به شکل زیر لیست کنیم:

مزایای اسکیمر استخر

مزایا و معایب اسکیمرهای استخر

1. جمع‌آوری زباله‌های سطحی

2. جلوگیری از ورود آلاینده‌های شناور به سیستم تصفیه آب استخر و در نتیجه جلوگیری از گرفتگی لوله‌ها

3. حفظ شفافیت و پاکیزگی آب

4. ایجاد محیط شنای سالم و شفاف

5. صرفه‌جویی در زمان تصفیه

6. کاهش هزینه برق

معایب اسکیمر استخر

اسکیمرها قادر به جمع‌آوری زباله‌های سطحی هستند، بنابراین زباله‌هایی که به قسمت‌های عمیق‌تر استخر رسیده‌اند یا روی کف استخر نشسته‌اند، به‌طور مستقیم توسط اسکیمر جمع‌آوری نمی‌شوند.

اجزای اسکیمر استخر

سبد اسکیمر یکی از اجزای اصلی اسکیمر یا کفگیر

اسکیمر یا کفگیر با اجزای زیر، می‌تواند کارایی کامل خود را داشته باشد:

  1. سبد اسکیمر: ذرات بزرگ موجود در سطح آب توسط سبد اسکیمر جمع‌آوری می‌شوند و ذراتی که از سبد اسکیمر عبور می‌کنند، توسط پمپ تصفیه مکیده شده و در فیلتر تصفیه آب استخر جداسازی می‌شوند.
  2. دریچه مکش: لوله‌کشی مکش اسکیمر به پمپ تصفیه متصل می‌شود. سپس اسکیمر به صورت شناور در سطح آب استخر قرار می‌گیرد. در نهایت پمپ روشن شده و مکش آلودگی‌ها را آغاز می‌کند.
  3. لوله‌های ورودی و خروجی: این لوله‌ها برای انتقال آب به داخل یا خارج از اسکیمر استفاده می‌شوند.
  4. رگولاتور: رگولاتور یک دستگاه است که برای تنظیم سطح آب در استخر استفاده می‌شود.
  5. شیر تخلیه: شیر تخلیه برای خروج آب از استخر استفاده می‌شود.

نحوه عملکرد اسکیمر استخر

نحوه تمیز کردن استخر با اسکیمر

با توجه به مواردی که تاکنون بررسی کرده‌ایم، می‌توانیم نحوه عملکرد اسکیمر استخر را به شکل زیر مرحله به مرحله کنیم:  

  1. مکش آب از سطح استخر: با روشن شدن پمپ، سرریز شناور اسکیمر به حالت مایل قرار می‌گیرد و آب و مواد معلق موجود در آب را به سمت داخل مکش می‌کند.
  2. جمع‌آوری جرم و آلودگی‌ها: سبد اسکیمر استخر با جمع‌آوری برگ‌ها، آشغالها، مو و هر نوع مواد معلق در آب از ورود آنها به داخل خط لوله جلوگیری می‌کند و مانع مسدود شدن عبور آب می‌شود.
  3. تصفیه آب و بازگشت به استخر: آب آلوده از طریق اسکیمر به سیستم تصفیه منتقل می‌شود. در اینجا، آب تصفیه شده و سپس به استخر باز می‌گردد.

نصب و راه اندازی اسکیمر استخر

بسته به نوع استخری که دارید، نحوه نصب و راه‌اندازی اسکیمر تفاوت می‌کند، در ادامه هر کدام از روش‌ها را بررسی کرده‌ایم:

  1. اسکیمر استخر وینیل: کفگیر استخر وینیل باید به بخش قالبی دیوار استخر متصل شود، به این معنی که اتصالات لوله کشی پس از نصب کفگیر روی دیوار انجام می‌شود. در حالی که می‌توانید ابتدا لوله‌کشی را انجام دهید، اما باید کاملاً مطمئن باشید که کفگیر دقیقاً 100٪ با سوراخ بریده شده در دیواره استخر مطابقت دارد، به طوری که همه پیچ‌ها با سوراخ‌ها هماهنگ می‌شوند.
  2. کفگیرهای بتنی استخر: کفگیر بتنی استخر ابتدا به خطوط لوله‌کشی متصل می‌شود، چرا که هیچ راهی برای محکم کردن کامل کفگیر روی دیوار قبل از اتصال لوله کشی وجود ندارد. در حالت ایده‌آل، باید قسمت پایین گلوی کفگیر کاملاً با گلوی کاشی موجود در استخر هماهنگ باشد، اما به طور 100٪ ضروری نیست. از آنجایی که کفگیر از همه طرف در بتن محصور می شود، شما همچنان می‌توانید نقطه اتصال بدون نشتی داشته باشید، حتی اگر کفگیر در مقایسه با دیواره استخر کمی کج شده باشد.

نگهداری و تعمیرات اسکیمر استخر

نحوه تمیز کردن و نگهداری اسکیمر استخر

تمیز کردن منظم اسکیمر و سبدهای پمپ برای نگهداری کلی استخر مهم است. اگر سبدهای گرفته باشند، پمپ مجبور خواهد بود برای چرخاندن آب بیشتر کار کند که طول عمر آن را کاهش داده و به مهر و موم‌های پمپ فشار وارد می‌کند. اما برای تمیزی اسکیمر به شکل زیر عمل کنید:

حداقل هفته‌ای یکبار کفگیر و سبد پمپ را با پیروی از دستورالعمل‌های زیر تمیز کنید:

  1. پمپ تمیزکننده استخر و بخاری استخر را خاموش کنید. اگر بخاری در حال کار بود، قبل از خاموش کردن پمپ استخر، باید 5 تا 10 دقیقه صبر کنید تا بخاری خنک شود.
  2. دریچه‌های کفگیر و تخلیه اصلی را ببندید.
  3. اگر پمپ استخر زیر سطح آب در استخر قرار دارد، شیر فیلتر را به حالت «بسته» بچرخانید.
  4. درب پمپ را بردارید.
نحوه تمیز کردن اسکیمر استخر
  1. برای شستن سبد از شلنگ باغچه استفاده کنید. سبدها به مرور زمان شکننده می‌شوند. اگر به سبد اجازه دهید کاملاً خشک شود، تمیز کردن آن راحت‌تر است. داشتن یک سبد پمپ یدکی برای جایگزین کردن با سبد کثیف ساده‌ترین راه برای انجام این کار است.
  2. سبد پمپ را برای علائم خرابی بررسی کنید و در صورت نیاز آن را تعویض کنید.
  3. سبد پمپ را دوباره نصب کنید. برخی از سبدها در جای خود می‌پیچند و قفل می‌شوند، اما سبد را بیش از حد سفت نکنید.
  4. درب و اورینگ پمپ را از نظر ترک یا آسیب بررسی کنید و در صورتی که خشک به نظر می‌رسد اورینگ درب پمپ را با ژل نفتی روغن کاری کنید.
  5. درب پمپ و اورینگ را نصب کنید.
  6. اطمینان حاصل کنید که شیر فیلتر در موقعیت «فیلتر» قرار دارد.
  7. شیر تخلیه اصلی را تا آخر باز کنید.
  8. شیر تخلیه هوا را روی فیلتر استخر باز کنید.
  9. پمپ استخر را روشن کنید.
  10. هنگامی که یک جریان ثابت آب از دریچه تخلیه هوا قابل مشاهده است، دریچه را ببندید.
  11. در صورت تمایل پمپ پاک کننده استخر و بخاری را دوباره روشن کنید.

انتخاب اسکیمر استخر مناسب

تا به اینجا درباره انواع اسکیمر استخر، مزایا و معایب آن، نحوه کارکرد و تمیز کردن آن صحبت کردیم؛ اما مرحله مهم خرید اسکیمر استخر است که باید با توجه به نوع استخر خود تهیه کنید. اما یادتان باشد بهترین هزینه ممکن را برای آن در نظر بگیرید، چرا که تاثیر مهمی در تمیزی استخر دارند و در صورت خراب شدن، باید بودجه زیادی را برای بخش مهمی از استخر در نظر بگیرید. برای انتخاب نوع اسکیمر می‌توانید از زازاکالا هم کمک بگیرید. فروشگاه آنلاین ما، مدل‌های متنوعی از کفگیرها را ارائه می‌دهد و شما می‌توانید به قیمت کاملا منصفانه و کیفیت خوب آن مطمئن باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *