استخر، سونا و جکوزی, نگهداری استخر

محاسبه و بهینه‌سازی طول عمر استخر زیرزمینی

نکاتی برای افزایش طول عمر استخر زیرزمینی

در سال‌های اخیر انواع استخرهای زیرزمینی در میان صاحبان خانه‌ها محبوب شده‌اند. ساختن استخر تصمیم بسیار مهمی است زیرا هم به زیبایی خانه شما کمک می‌کند و هم مکانی برای تفریح و استراحت شما و عزیزان خواهد بود. همچنین قبل از شروع پروژه شما باگزینه‌های استخر روی زمین و استخر زیرزمینی روبه‌رو می‌شوید. اگر درباره استخرهای زیرزمینی در حال جستجو هستید خوب است بدانید در این مقاله درباره انواع، مزایا و معایب و طول عمر استخر زیرزمینی صحبت کرده‌ایم. با ما همراه باشید.

استخر زیرزمینی چیست و چه ویژگی‌هایی دارد؟

طراحی و ساخت استخر بسیار متنوع است و نوع پرطرفدار آنها یعنی استخرهای زیرزمینی سازه‌های دائمی هستند که داخل زمین ساخته می‌شوند. آن‌ها عمق، اندازه، شکل، رنگ، و سبک‌های مختلف دارند و همچنین انعطاف‌پذیری بالایی در متریال و در ظاهر دارند. استخرهای زیرزمینی را می‌توان از طیف وسیعی از مواد ساخت، اما بتن، فایبرگلاس و وینیل از جمله مواد رایج برای اجرای این نوع استخرها شناخته می‌شوند. همین متریال‌ها سبب می‌شود طول عمر استخر زیرزمینی به طور پیش‌فرض بالا باشد.

مزایا و معایب استخرهای زیرزمینی

استخرهای زیر زمینی و طول عمر آنها

استخرهای زیرزمینی مزایای متعدد و ویژگی‌های مثبت زیادی دارند که در ادامه به شماری از آن‌ها اشاره می‌کنیم:

  • این استخر‌ها به احتمال زیادی ارزش ملک شما را افزایش می‌دهند. استخرهای زیرزمینی به لحاظ زیبایی‌شناختی هم جذاب‌تر هستند. از این گذشته، آن‌ها انعطاف‌پذیری بالایی دارند تا با محیط اطراف و با نوع طراحی خانه هماهنگ شوند.
  • طول عمر استخر زیرزمینی به‌طور قابل‌توجهی بالاست. استخرهای روی زمین معمولا فقط حدود 7 تا 15 سال دوام می‌آورند و در این مدت هم آسیب‌های آن‌ها مانند فرونشست، فروریختن سازه و غیره نمایان می‌شوند. این در حالی است که طول عمر استخر زیرزمینی بسته به متریالی که در آن به کار رفته است، بین 20 تا 30 سال است.
  • این نوع استخر با هر شکل و با هر اندازه‌ای قابل تنظیم شدن است. اغلب استخرهای روی زمین پیش ساخته هستند، بنابراین گزینه‌های شما برای انتخاب اندازه و شکل بسیار محدود است.

علاوه بر مزایای گفته شده این نوع استخر معایبی هم دارد که در ادامه موارد مهم را مطرح می‌کنیم:

  • نصب، راه‌اندازی و نگهداری استخرهای زیرزمینی در مقایسه با استخرهای روی زمین هزینه بیشتری دارد. علاوه بر این، هزینه‌های نگهداری مادام‌العمر آن‌ها هم بالاتر است. همچنین ساختن آن‌ها دشوار و زمان‌بر است.
  • ممکن است در صورت عدم نصب حصار، دروازه یا پوشش ایمنی استخر و غیره آن‌ها برای کودکان و سایر افراد خطرناک باشند.
  • این نوع استخر هر 10 سال یک‌بار نیاز به تعمیر و ترمیم دارد. هیج شکی وجود ندارد برای بهره بردن از استخر و بالا بردن طول عمر استخر زیرزمینی لازم است به نگه‌داری اصولی و منظم آن توجه شود و در صورت نیاز به تعمیر یا ترمیم آن پرداخت.

عوامل مؤثر بر طول عمر استخر زیرزمینی

عوامل موثر بر طول عمر استخر زیرزمینی

عوامل مختلفی روی طول عمر استخر زیرزمینی تاثیر می‌گذارند و اگر مایل هستید که درباره آن‌ها بدانید عبارتند از:

  • کیفیت ساخت: همه می‌دانیم سازندگانی که هم به نتیجه نهایی و هم به ارائه محصولات با کیفیت اهمیت می‌دهند، گزینه بهتری هستند تا سازندگانی که به کیفیت کم توجه دارند.
  • مصالح مورد استفاده: علاوه بر اینکه چه نوع متریالی را انتخاب می‌کنید، باید مطمئن شوید موادی که برای استخر خود انتخاب کرده‌اید از یک شرکت معتبر باشد. در این زمینه می‌توانید به فروشگاه زازاکالا سر بزنید. ما تمام مصالح و متریال‌های مورد نیاز ساخت و نگهداری استخر را با کیفیت بالا و قیمت کاملا منصفانه ارائه می‌دهیم.
  • نگهداری و تعمیرات: در نهایت، طول عمر این نوع استخرها به نحوه مراقبت خوب شما از آن بستگی دارد. تعمیر و نگهداری ضعیف از استخر می‌تواند طول عمر آن را کاهش دهد. همچنین در حین استفاده از این نوع استخرها لازم است از مواد شیمیایی مناسب و باکیفیتی برای تمیز کردن استخر استفاده کنید، چرا که به طور مستقیم روی طول عمر آن تاثیر می‌گذارند.
  • شرایط آب و هوایی: استخرهایی که در مناطقی با نوسانات شدید دما ساخته می‌شوند یا در مناطقی نصب می‌شوند که زمستان طولانی و سنگینی دارد ممکن است نیاز به نگهداری بیشتر و دقیق‌تری داشته باشند و شاید عمر کمتری هم داشته باشند.

طول عمر استخر زیرزمینی براساس متریال ساخته شده

طول عمر استخرهای زیرزمینی بر اساس متریال به‌کار رفته ممکن است متفاوت باشد. همچنین نمی‌توان طول عمر دقیقی برای استخرها تعیین کرد و از این رو سال‌های ذکر شده تخمینی و حدودی هستند که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم.

بتن

یک استخر بتنی تاریخ انقضای مشخصی ندارد و می‌توان گفت استخرهای بتنی حدود 20 تا 50 سال عمر می‌کنند. اگرچه این نوع استخر عمر طولانی دارد اما لازم است هر 10 سال یکبار بتن را دوباره روکش کنید و هزینه‌های روکش استخرهای بتنی به مرور زمان افزایش پیدا می‌کند.

فایبرگلاس

استخرهای فایبرگلاس بسیار بادوام هستند و غیر معمول نیست که پس از نصب بین 15 تا 30 سال یا حتی بیشتر عمر کنند. این نوع ماده مانند وینیل و بتن نیازی به تعویض یا ترمیم مجدد ندارد. علاوه‌براین، فایبرگلاس مانند بتن متخلخل نیست و این ویژگی خطر ایجاد تَرَک را کاهش می‌دهد.

وینیل

استخرهایی که با روکش وینیل نصب می‌شوند حدود 10 تا 20 سال دوام می‌آورند. با وجود عمر نسبتا کوتاهی که دارد این نوع استخر بسیار محبوب است زیرا هزینه اولیه آن پایین‌تر از انواع دیگر است. یکی دیگر از مشکلات این ماده، آسیب‌پذیری آن از مواد شیمیایی آب است و اگر به‌صورت طولانی در معرض مواد شیمایی موجود در آب قرار بگیرد نیاز به تعویض دارد.

نکته‌ای که ضروری است تا به آن توجه کنید این است که طول عمر تنها شاخص دوام نیست و گاهی با مشاهده علائم هشداردهنده مانند نشتی، ترک خوردن و غیره لازم است تا استخرزیرزمینی خود را تعمیر کنید.  

نکته پایانی در طول عمر استخر زیرزمینی

همانطور که در این نوشته بررسی کردیم استخرهای زیرزمینی سازه‌های دائمی هستند که داخل زمین ساخته می‌شوند و اندازه و اشکال متنوعی دارند. این نوع استخرها را معمولا با مواد بتنی، فایبرگلاس و غیره می‌سازند. بتن عمر بیشتری نسبت به سایر متریال‌ها دارد و عواملی مثل آب‌وهوا، کیفیت مواد و موارد دیگری بر طول عمر این نوع استخرها اثرگذار هستند. برای افزایش طول عمر استخرهای زیرزمینی لازم است تا از آن‌ها به خوبی و منظم مراقبت شود و برای مثال می‌توان به مراقبت از استخر دربرابر عوامل جوی اشاره کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *