استخر، سونا و جکوزی, صنعت ساختمان

راهنمای جامع ساخت انواع استخر

راهنمای جامع ساخت انواع استخر

ساخت انواع استخر

آنچه در این نوشته خواهید خواند:

  • • ساخت انواع استخرها بر اساس مصالح
  • • ساخت انواع استخر براساس نوع کاربرد
  • • انواع مدل ساخت استخر
  • • ساخت استخر به روش آرماتور بندی
  • • ساخت استخر به روش سنتی
  • • مراحل ساخت استخر
  • • هزینه ساخت استخر
  • • نحوه نگهداری استخر پس از ساخت آن

استخرها مکان‌های عالی برای تفریح، ورزش و آرامش هستند و در عین حال ممکن است برای اهدافی مانند پرورش ماهی، آبیاری و غیره هم استفاده ‌شوند. در اندازه‌ها، شکل‌ها و سبک‌های مختلفی ساخته می‌شوند و ساخت آنها به عوامل مختلفی مانند نوع استخر، مکان احداث، ابعاد و بودجه بستگی دارد. اما اگر این سوال ذهن شما را هم درگیر کرده است که ساخت انواع استخر چگونه انجام می‌شود، این نوشته متعلق به شماست. ما در زازاکالا تلاش کرده‌ایم تمام مطالب لازم برای ساخت را بررسی و ارائه کنیم. پس بیش از این شما را معطل نمی‌گذاریم؛ پیش به سوی ساخت انواع استخر

تشک بادی بال فرشته اینتکس INTEX – 58786

قیمت اصلی 25,000,000 ریال بود.قیمت فعلی 21,000,000 ریال است.
تشک بادی بال فرشته اینتکس INTEX - 58786
برند: آمریکا ساخت: چین ابعاد باد شده: طول 216 سانت، عرض 115 سانت تحمل وزن: 100 کیلوگرم مناسب استفاده در استخر تفریحی و آتلیه های عکاسی برای مشاهده سایر مشخصات فنی به قسمت “توضیحات تکمیلی” در همین صفحه رجوع فرمایید.

کلمن بادی بزرگ مستطیل اینتکس INTEX – 58821

قیمت اصلی 20,000,000 ریال بود.قیمت فعلی 16,000,000 ریال است.
کلمن بادی بزرگ مستطیل اینتکس INTEX - 58821
برند: آمریکا ساخت: چین ابعاد باد شده: طول 122 سانت، و عرض 97 سانت تحمل وزن: 100 کیلوگرم مناسب استفاده برای مهمانی های استخر محور دارای جای لیوان و بطری برای مشاهده سایر مشخصات فنی به قسمت “توضیحات تکمیلی” در همین صفحه رجوع فرمایید.

استخر بادی صندلی دار اینتکس INTEX – 57190

31,000,000 ریال
استخر بادی صندلی دار اینتکس INTEX - 57190
برند: آمریکا ساخت: چین ابعاد باد شده: طول 229 سانت، عرض 218 سانت، ارتفاع 79 سانت گنجایش: 590 لیتر مناسب استفاده کودکان برای مشاهده سایر مشخصات فنی به قسمت “توضیحات تکمیلی” در همین صفحه رجوع فرمایید.

استخر اینتکس فریمی گرد طوسی INTEX – 26710

قیمت اصلی 100,000,000 ریال بود.قیمت فعلی 93,000,000 ریال است.
استخر اینتکس فریمی گرد طوسی INTEX - 26710
برند: آمریکا ساخت: چین در کمتر از 30 دقیقه نصب و راه اندازی می شود ابعاد باز شده: قطر 366 سانت، ارتفاع 76 سانت گنجایش: حدود 6503 لیتر مناسب استفاده تفریحی خانواده، استخر پرورش ماهی و ... برای مشاهده سایر مشخصات فنی به قسمت “توضیحات تکمیلی” در همین صفحه رجوع فرمایید.

ساخت انواع استخرها بر اساس مصالح

حتما شما هم انواع استخرها را دیده‌اید؛ برای مثال استخرهای آزاد، استخرهای سرپوشیده، استخرهای آب گرم و استخرهای دارای آبنما. اما می‌توانیم همه اینها را براساس وضعیت ساخت تقسیم‌بندی کنیم. برای مثال استخرها بر اساس مصالحی که در ساخت آنها استفاده می‌شود به موارد زیر تقسیم می‌شوند:

  1. استخرهای بتنی: استخرهای بتنی یکی از رایج‌ترین انواع استخرها هستند. آنها از بتن ساخته می‌شوند که ماده‌ای بادوام و در عین‌حال انعطاف‌پذیر است. استخرهای بتنی می‌توانند در هر اندازه و شکلی ساخته شوند و برای طیف گسترده‌ای از کاربردها مناسب هستند.
  2. استخرهای فایبرگلاس: این نوع استخرها از یک لایه فایبرگلاس ساخته می‌شوند که روی یک لایه فوم قرار گرفته است. آنها نسبتاً بادوام هستند و نصب آسانی هم دارند، در اندازه‌ها و شکل‌های مختلفی موجودند و برای کاربردهای تفریحی و درمانی مناسب هستند.

*** اگر برایتان سوال پیش آمده که فایبرگلاس چیست، باید بگوییم این ماده یا مواد کامپوزیت فایبرگلاس، جنس مصنوعی است که از ترکیب فیبرهای گلاس (شیشه) با ماتریس پلیمری تشکیل شده است. این ماده به دلیل خواص مکانیکی بالا، سبکی، مقاومت در برابر خوردگی و قابلیت‌های فرم‌پذیری و ساخت پیچیده، در محصولات مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد.

3. استخرهای وینیل: استخرهای وینیل از یک لایه وینیل ساخته می‌شوند که روی یک لایه فوم قرار گرفته است. آنها نسبتاً بادوام هستند و نصب آسانی دارند، در اندازه‌ها و شکل‌های مختلفی موجود هستند و برای کاربردهای تفریحی مناسب هستند.

*** اما وینیل به پلی‌کلرید وینیل یا PVC (Polyvinyl Chloride) اشاره دارد که یک نوع پلیمر ساختاری است. وینیل یک ماده پلاستیکی است که از گاز کلرید و هیدروکربنهای غیر‌هیدروژنه‌ متصل شده تشکیل می‌شود. این پلیمر به دلیل ویژگی‌های متنوع و کاربردهای گسترده در محصولات و صنعت‌های مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد.

ساخت انواع استخرهای خانگی تا تجاری

پمپ کف کش 17 متری 1 اینچ فلوتر دار اسکواردی IC1.5-17-0.37F

16,700,000 ریال
پمپ کف کش 17 متری 1 اینچ فلوتر دار اسکواردی IC1.5-17-0.37F توان: 0.5 اسب بخار حداکثر ارتفاع: 18 متر حداکثر دبی: 5 متر مکعب در ساعت سایز خروجی: 25 میلیمتر برای مشاهده سایر مشخصات فنی مانند ابعاد ارتفاع نرمال، دبی نرمال، سیم پیچ، شفت، وزن، ابعاد و …، به قسمت “توضیحات تکمیلی” در همین صفحه رجوع فرمایید.

پمپ کفکش 8 متری 1 اینچ 12 ولت بدنه استیل ونیکو AES100-12V

8,000,000 ریال
پمپ کفکش 8 متری 1 اینچ 12 ولت بدنه استیل ونیکو AES100-12V قابلیت استفاده با باتری ماشین قابلیت استفاده با باتری خورشیدی قابل حمل و نقل توان: 100 وات حداکثر ارتفاع : 8 متر حداکثر دبی: 3.6 متر مکعب در ساعت سایز خروجی: 25 میلیمتر برای مشاهده سایر مشخصات فنی مانند سیم پیچ، شفت، وزن، ابعاد و …، به قسمت “توضیحات تکمیلی” در همین صفحه رجوع فرمایید.

پمپ کف کش 80 متری 2 اینچ لوله بالا اسکواردی QDXN6-80/8-3.0

120,000,000 ریال
پمپ کف کش 80 متری 2 اینچ لوله بالا اسکواردی QDXN6-80/8-3.0 برند: اسکواردی بدنه: تمام استیل توان: 4 اسب بخار حداکثر ارتفاع : 85 متر حداکثر دبی: 10 متر مکعب در ساعت سایز خروجی: 2 اینچ | 50 میلیمتر برای مشاهده سایر مشخصات فنی مانند سیم پیچ، شفت، وزن، ابعاد و …، به قسمت “توضیحات تکمیلی” در همین صفحه رجوع فرمایید.

پمپ کف کش 32 متری 1 اینچ فلوتر دار ونیکو IC1.5-32-0.75F

31,100,000 ریال
پمپ کف کش 32 متری 1 اینچ فلوتر دار ونیکو IC1.5-32-0.75F توان: 1 اسب بخار حداکثر ارتفاع : 32 متر حداکثر دبی: 1.5 متر مکعب در ساعت سایز خروجی: 25 میلیمتر برای مشاهده سایر مشخصات فنی مانند سیم پیچ، شفت، وزن، ابعاد و …، به قسمت “توضیحات تکمیلی” در همین صفحه رجوع فرمایید.

ساخت انواع استخر براساس نوع کاربرد

ساخت استخرها را می‌توانیم براساس نوع کاربردی که دارند هم تقسیم‌بندی کنیم. در ادامه اصلی‌ترین انواع آنها بررسی شده‌اند:

استخر کشاورزی

استخرهای کشاورزی یکی از تجهیزات مهم در صنعت کشت هستند که برای ذخیره‌سازی آب مورد استفاده قرار می‌گیرند تا در زمان مورد نیاز برای آبیاری مزارع و یا پرورش ماهیان آبزیان استفاده شوند. این استخرها معمولاً از موادی مانند بتن، برزنت، فایبرگلاس یا لاستیک تزریق‌شده برای جلوگیری از نشتی آب ساخته می‌شوند.

استخر باغ

استخرهای باغی برای اهداف تفریحی و ایجاد زیبایی‌ محبط استفاده می‌شوند. این استخرها می‌توانند از مواد متنوعی مانند بتن، سرامیک یا فیبرگلاس ساخته شده و با انواع تزیینات، سیستم‌های نورپردازی و نماهای آبی جذابیت باغ را افزایش دهند.

نحوه ساخت انواع استخر خانگی

استخر خانگی

استخرهای خانگی برای اهداف تفریحی، حفظ لحظات خصوصی خانواده و  انجام فعالیت‌های ورزشی استفاده می‌شوند. این استخرها معمولاً از موادی مانند بتن، فایبرگلاس یا ورقهای وینیلی ساخته می‌شوند و می‌توانند در اندازه‌ها و اشکال مختلف طراحی شوند. اما ممکن است در مواردی بخواهید از استخرهای پیش ساخته شده و یا حتی بادی استفاده کنید. 

انواع مدل ساخت استخر

استخرها از نظر مدل ساخت هم تقسیم‌بندی می‌شوند که هر یک از این مدل‌ها ویژگی‌ها و کاربردهای خاص خود را دارند:

استخرهای پیش ساخته: این استخرها از قبل ساخته شده و به صورت آماده خریداری و به سرعت نصب می‌شوند و گزینه مناسبی برای کسانی هستند که به دنبال راحتی در فرآیند ساخت هستند.استخرهای بتنی: این استخرها در محل مورد نظر مشتری ساخته می‌شوند.

معرفی استخرهای پیش ساخته

استخرهای پیش ساخته به سه دسته کلی تقسیم می‌شوند:

استخرهای پیش ساخته برزنتی: این استخرها از جنس برزنت یا لاستیک ساخته می‌شوند و ارزان‌ترین نوع استخر هستند. از نظر استحکام و دوام در سطح پایینی قرار دارند و معمولاً برای مصارف تفریحی و موقت استفاده می‌شوند. این استخرها به صورت آماده با ابعاد و اشکال مختلف در بازار موجود هستند، سریع نصب می‌شوند و معمولاً برای استفاده موقت یا در مناطق کوهستانی مناسب هستند.

استخرهای پیش ساخته فایبرگلاس: این استخرها از جنس فایبرگلاس ساخته می‌شوند و استحکام و دوام بیشتری نسبت به استخرهای برزنتی دارند. در ابعاد و اشکال مختلف ساخته و معمولاً برای مصارف تفریحی و ورزشی استفاده می‌شوند. این استخرها با طراحی‌های متنوع برای استفاده در مناطق مختلف مناسب هستند.

استخرهای پیش ساخته بتنی: این استخرها با بتن ساخته می‌شوند و گران‌ترین نوع استخرها هستند. از نظر استحکام و دوام در سطح بالایی قرار دارند و به دلیل مقاومت بتن در برابر نفوذ آب و قابلیت تنظیم ابعاد به راحتی برای مصارف تفریحی، ورزشی، پرورش ماهی و آبیاری استفاده می‌شوند. این نوع از استخرها به وسیلهٔ ریخته‌گری بتن در قالب‌های آمادهٔ تولید می‌شوند تا در محل مورد نظر نصب شوند.

ساخت استخر به روش سنتی

روش سنتی شامل استفاده از بتن و فرآیند ساخت مرحله به مرحله است. این روش معمولاً برای ساخت انواع کوچک‌تر استفاده می‌شود.

در نظر داشته باشید، ما تاکنون به دسته‌بندی‌های کلی انواع استخر اشاره کرده و جزئیات دقیق ساخت هر کدام را به مقاله‌های دیگری موکول کردیم، اما به شکل گذرا باید بگوییم یک استخر شنا می‌تواند در 12 نوع مختلف، مثلا استخرهای پلاستیکی کوچک برای کودکان، استخرهایی بیرون از سطح زمین یا استخرهایی با حفر گودال حفر ساخته شوند.

مراحل ساخت استخر

مراحل ساخت استخر

با توجه به انواع استخر که معرفی کردیم، حتما متوجه شده‌اید که مراحل ساخت هم بسته به نوع آن متفاوت است. با این حال، مراحل کلی ساخت استخر را در ادامه معرفی کرده‌ایم:

طراحی: اولین مرحله در ساخت طراحی است که شامل انتخاب اندازه، شکل، عمق و مصالح استخر است.حفر: حفر گودال در مرحله بعدی قرار دارد که در آن اندازه گودال باید با اندازه استخر مطابقت داشته باشد.عایق‌بندی: مرحله بعدی عایق‌بندی کف و دیواره‌های گودال است. اینکار برای جلوگیری از نشت آب از استخر ضروری است.نصب مصالح: مرحله بعدی نصب مصالح استخر است که شامل نصب بتن، فایبرگلاس یا وینیل است.آب‌بندی: این مرحله برای جلوگیری از نشت آب از استخر ضروری است.تجهیزات: نصب تجهیزات استخر شامل نصب پمپ، فیلتر و سایر تجهیزات مانند جارو استخری برای تمیز کردن آن است.

هزینه ساخت استخر

هزینه بسته به نوع استخر، اندازه و محل ساخت متفاوت است. به طور کلی، همانطور که پیش از این گفتیم، استخرهای بتنی گران‌ترین نوع استخر و استخرهای وینیل ارزان‌ترین نوع هستند.

نحوه نگهداری استخر پس از ساخت

استخرها نیاز به نگهداری منظم دارند و مهم‌ترین مواردی که برای اینکار باید انجام شود، نظافت استخر، فیلتراسیون آب و افزودن مواد شیمیایی برای از بین بردن آلودگی‌هاست، چرا که نگهداری مناسب استخر به حفظ کیفیت آب و جلوگیری از رشد جلبک و باکتری‌ها کمک می‌کند.

عکس گاری جارو استخری | کالسکه جارو استخری
کالسکه یا گاری جارو استخری

این قطعه اسکلت و استخوان بندی تمام جارو است. مانند شاسی خودرو عمل میکند. معمولا دارای چرخ می باشد. این چرخ ها می توانند در قسمت جلو یا عقب باشند. ولی معمولا برای راحتی حرکت در همه مسیرها هم برای جلو و هم برای عقب چرخ نمی گذارند و فقط به یک سمت رضایت می دهند در قسمت عقبی گاری دسته های کالسکه قرار می گیرند. معمولا و اصولا گاری و کالسکه جاروی استخر باید فلزی باشد و اتفاقا باید بسیار محکم باشد.

جارو استخری و متعلقات

جارو استخری و متعلقات وسیله ای است جهت نظافت استخر. در فرایند نگهداری از آب استخر هر چقدر هم که تصفیه استخر مناسبی داشته باشیم باز هم آلودگی هایی مانند ذرات گرد و خاک، برگ، حشرات و … وارد آب می شوند و در کف استخر جمع می شوند. از طرفی در استخرهای پرورش ماهی، باقیمانده غذا و همچنین فضولات آبزیان به کف آب می رود و سیستم تصفیه به تنهایی قادر به پالایش این آلودگی ها نیست. این محصول کارا، وسیله ایست که مانند جارو برقی این آلودگی و کثیفی ها را مکش کرده و آب استخر را عاری از این زباله ها می کند.

عکس منبع آب 300 لیتری عمودی پلی اتیلن بارز قطران
تانکر آب

ذخیره و انبار کردن آب در کشور ما، ریشه در تاریخ این مرز و بوم دارد. از آب انبارهای تاریخی کاشان و قنات های معروف یزد گرفته تا استفاده از مخزن آب پلی اتیلن  سه لایه که به دلیل مزایای بسیار زیاد آن در سال های اخیر بسیار مورد توجه مصرف کنندگان قرار گرفته است.

بویلر موتورخانه استیل 200000 دیگ آبگرم شاین shine

قیمت اصلی 720,000,000 ریال بود.قیمت فعلی 504,000,000 ریال است.
بویلر موتورخانه استیل 200000 دیگ آبگرم شاین shine
برند: شاین Shine مناسب استخرهایی تا 120.000 لیتر آب گارانتی 5 ساله شرکتی قابلیت کار با مشعل گازی، گازوئیلی و …
  • راندمان حرارتی بالا
  • زنگ نمیزند
  • نمیپوسد
  • دچار خوردگی نمی شود قیمت درج شده برای دیگ می باشد و مشعل صرفا جهت نمایش در عکس است و هزینه خرید آن جداگانه محاسبه می شود. برای مشاهده سایر مشخصات فنی ضخامت ورق ها، ابعاد دقیق دیگ و … به قسمت “توضیحات تکمیلی” در همین صفحه مراجعه بفرمایید.

دیگ آبگرم استخر 150000 موتورخانه ای فولادی گالوانیزه آراز با گارانتی شرکتی

قیمت اصلی 306,000,000 ریال بود.قیمت فعلی 244,800,000 ریال است.
دیگ آبگرم 150000 موتورخانه ای فولادی گالوانیزه آراز با گارانتی شرکتی
5 سال گارانتی ظرفیت حرارتی: 150000 Kcal/hr قابلیت کار با مشعل گازی، گازوئیلی و ... تعداد لوله: 1+14 رده لوله: sch 40 برای مشاهده سایر مشخصات فنی ضخامت ورق ها، ابعاد دقیق دیگ و ... به قسمت “توضیحات تکمیلی” در همین صفحه مراجعه بفرمایید.

دیگ آبگرم استخر 175000 موتورخانه ای فولادی گالوانیزه آراز با گارانتی شرکتی

قیمت اصلی 321,000,000 ریال بود.قیمت فعلی 256,800,000 ریال است.
دیگ آبگرم 175000 موتورخانه ای فولادی گالوانیزه آراز با گارانتی شرکتی
5 سال گارانتی ظرفیت حرارتی: 175000 Kcal/hr قابلیت کار با مشعل گازی، گازوئیلی و ... تعداد لوله: 1+14 رده لوله: sch 40 برای مشاهده سایر مشخصات فنی ضخامت ورق ها، ابعاد دقیق دیگ و ... به قسمت “توضیحات تکمیلی” در همین صفحه مراجعه بفرمایید.

دیگ آبگرم استیل موتورخانه 150000 شاین shine

قیمت اصلی 460,000,000 ریال بود.قیمت فعلی 322,000,000 ریال است.
دیگ آبگرم استیل موتورخانه 150000 شاین shine
برند: شاین Shine مناسب استخرهایی تا 90.000 لیتر آب گارانتی 5 ساله شرکتی قابلیت کار با مشعل گازی، گازوئیلی و …
  • راندمان حرارتی بالا
  • زنگ نمیزند
  • نمیپوسد
  • دچار خوردگی نمی شود قیمت درج شده برای دیگ می باشد و مشعل صرفا جهت نمایش در عکس است و هزینه خرید آن جداگانه محاسبه می شود. برای مشاهده سایر مشخصات فنی ضخامت ورق ها، ابعاد دقیق دیگ و … به قسمت “توضیحات تکمیلی” در همین صفحه مراجعه بفرمایید.
مرحله پایانی ساخت استخرها

در این نوشته تلاش کردیم ساخت انواع استخر را از جهت ویژگی‌های مختلف بررسی کنیم تا بتوانید آسان‌تر برای انتخاب نوع استخر و مصالح تصمیم بگیرید. با این حال در صورتی که هنوز نتوانسته‌اید تصمیم درستی بگیرید، پیشنهاد می‌کنیم از مشاوره رایگان همکاران پشتیبانی زازاکالا کمک بگیرید تا انتخاب آگاهانه‌تری داشته باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *